چهارشنبه 4 فروردین 1400 / 13:45|کد خبر : 4344|گروه : اجتماعي

نارنجی تیر خلاص کرونا بر نفس های بازار بانه؛

کرونا بازار عید را در بانه کساد کرد/ بی رونقی در بازارهای مرزی کردستان

کرونا بازار عید را در بانه کساد کرد/ بی رونقی در بازارهای مرزی کردستان

به دلیل شیوع بیماری کرونا و اعلام وضعیت نارنجی توسط ستاد پیشگیری ومبارزه با کرونا ویروس بانه، ورود مسافران به این شهر ممنوع شد،حال با ممنوع شدن رفت و آمد توسط مسافران و گردشگران ،کسادی رونق کسب و کار را به همراه داشته است، کرونا کام بازاریان را در آغاز سال جدید تلخ کرد و بازار عید را در بانه کساد کرد.

ه گزارش آربابا خبر ،  سالی که گذشت عوامل زیادی باعث بی رونقی در بازار بانه شد، اما با این وجود بازاریان چشم امید خود را به بازار عید نوروز و ورود مسافران و گردشگران به این شهرستان دوخته بودند اما بی خبر از آنکه کرونا در ابتدای سال جدید با قرار گرفتن در وضعیت نارنجی تیر خلاص را بر نفس های بازار بانه می زند.
 
 
 
سالار یکی از کسبه های بازار پوشاک این شهرستان اظهار کرد: اکثر واحد های صنفی (واحد های صنفی خرد و کوچک) از وضعیت کنونی راضی نیستند و همچنان امیدوار هستند تا در روز های آتی با فروکش کردن ویروس کرونا، به شرایط عادی بازگردند، یکی از صنوفی که با شیوع ویروس کرونا تحت تأثیر قرار گرفته، پوشاک است، خرید کالا های ضرور و مصرفی منجر شده، تا خرید پوشاک اولویت چندم هم نباشد.
 
 
 
وی گفت: مغازه های پوشاک زنانه و مردانه با کاهش مشتری (کاهش تردد مردم در خیابان ها) روبه رو شدند، البته تک و توک مشتریانی به مغازه های مانتوفروشی، کیف و کفش، کت و شلواری و شال و روسری می روند تا خرید کنند، اما خیلی ها هم میلی به خرید ندارند و از ترس کرونا و قدرت خرید کم، دست از خرید کشیده اند.
 
 
 
شایان یکی از کسبه های بانه گفت: در سالی که گذشت تنها کرونا نبود که به جنگ بی رونقی در  بازار آمده بود، بلکه عواملی چون نوسانات ارز مزید بر علت بود، نوسانات شدید  نرخ ارز و سقوط ارزش ریال نسبت به دلار یکی‌ دیگر از عوامل قابل توجه بی رونق شدن بازار بانه است.
 
 
 
وی گفت: در واقع کاسبکاران این شهر یا کالاهای خود را به دلار خریداری می کردند که در این صورت نرخ دلار بر کسب شان تاثیر مستقیم دارد یا این کالاها را به صورت امانی وارد می کنند که به محض فروش کالا باید مبلغ آن را به دلار برای فروشنده حواله کنند که نوسانات ارزی بیشتر بر این گروه تاثیر می‌گذارد.
 
 
 
سیوان یکی دیگر از بازاریان بانه بیان کرد: پایین آمدن قدرت خرید مردم و به عبارتی خالی شدن جیب آنها در این شرایط منجر شده که حتی اگر کالاهای بانه ای به دلیل موارد ذکر شده هم فروش نمی رفت باز هم شرایط اقتصادی مردم، بر بازارهای کل کشور به صورت عام و‌ بانه به طور خاص تاثیر می‌گذاشت، بطوریکه موجبات این وضعیت بحرانی را بیش از پیش فراهم آورده است.
 
 
 
بایز حسینی رییس اداره صنعت، معدن تجارت با اشاره به اینکه بیش از  ۹۰ پاساژ و مجتمع تجاری در بانه فعالیت دارند، عنوان کرد:  سالی که گذشت برای اصناف و بازاریان سال بی رونقی در بازار بود و از آنجایی که تجمعات باعث گسترش بیماری می‌شود،  پاساژ ها ومجتمع های تجاری نیز از اماکن صنفی بسیار پرتردد هستند که براساس بررسی‌ها و مشاهدات انجام شده پروتکل‌های بهداشتی در این مراکز به درستی رعایت نمی‌شود.
 
 
 
وی با تاکید بر اینکه همه مردم باید با رعایت اصول بهداشتی حافظ سلامتی خود باشند، گفت: بی شک عدم ورود مسافر به این شهرستان منجر به عدم درآمد کسبه و بازاریان شده اما برای موضوعی با این سطح از اهمیت نباید مدام تذکر داد، بلکه مردم باید خود آگاه باشند که سلامتی خود را حفظ کنند و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در مکان‌های سرپوشیده و شلوغ از قبیل پاساژها می‌توانند بسیار خطرساز باشد.
 
 
 
انتهای پیام/


برچسب ها :

بی رونقی در بازارکروناعیدنوروزمسافرانارزقدرت خریدرئیس صنعتمعدن و تجارت بانه

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی