دوشنبه 30 فروردین 1400 / 08:34|کد خبر : 4381|گروه : اجتماعي

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان؛

بیش از ۸۰ درصد از شاغلان حوزه صنایع دستی کردستان بانوان هستند

بیش از ۸۰ درصد از شاغلان حوزه صنایع دستی کردستان بانوان هستند

یعقوب گویلیان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: بیش از ۸۰ درصد از شاغلان حوزه صنایع دستی استان را بانوان تشکیل می‌دهند و در همین راستا پیگیر حمایت از این قشر کارآفرین هستیم.

به گزارش آربابا خبر؛ یعقوب گویلیان  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان با اشاره به نقش کلیدی و اساسی بانوان در تولید صنایع دستی و توسعه روستاها اظهار داشت: بیش از ۴۰ هزار هنرمند کردستانی در نزدیک به ۵۰ رشته صنایع ‌دستی فعالیت دارند و ۲۱ رشته‌ بومی در حوزه صنایع دستی این استان فعال هستند.
 
 
 
وی اضافه کرد: ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر از این تعداد در سامانه معاونت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارای شناسه فعالیت هستند که از این تعداد، سه هزار و ۶۰۰ نفر بیمه تامین اجتماعی دارند.
 
 
 
وی ذهن خلاق، مبتکر، دقت و ظرافت در اجرا و خلق یک اثر صنایع دستی را از شاخصه‌های مهم زنان صنعتگر و هنرمند روستایی در استان کردستان برشمرد و افزود: ارتقاء سطح کیفی محصولات صنایع دستی روستایی، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های تخصصی، ایجاد بازارچه‌های موقت و دایم، توسعه و تقویت رشته‌های مزیت دار در روستاهای هدف از جمله برنامه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۰ است.
 
 
 
مدیرکل میراث فرهنگی کردستان با اشاره به شناسایی ۳۶ روستای هدف توسعه صنایع دستی به منظور برنامه ریزی برای مبارزه با مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال در استان، گفت: این روستاها به منظور تقویت زیرساخت‌ها و کانون‌های اشتغال و کارگاه‌ها در اکثر شهرستان‌های استان شناسایی شده است.
 
 
 
وی به مزیت‌های ثبت جهانی و ملی در حوزه صنایع دستی اشاره و اظهار داشت: در استان کردستان مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش، "آرمرده" شهر ملی شالبافی، "دیوزناو" شهر ملی ارغوان بافی و "کاکو" شهر ملی گلیم بافی ثبت شده که همین اقدام موجب معرفی بهتر و بیشتر و تحرک خاصی در این شهرها و روستاها در حوزه صنایع دستی بومی ایجاد کرده است.
 
 
 
گویلیان به برنامه‌های حوزه بازرگانی صنایع دستی استان هم اشاره کرد و افزود: در مجموع امسال ۶۳۳ پروژه با پیش بینی اشتغال ۸۷۰ نفر در بخش بازرگانی صنایع دستی در دست بررسی و اقدام است.
 
 
 
وی توسعه اشتغال در شهرها و روستاهای ثبت ملی را مهم ارزیابی و عنوان کرد: امسال هشت پروژه برای توسعه شهر آرمرده بانه، روستاهای دیوزناو و کاکو شامل ایجاد و توسعه فضای کارگاهی، ایجاد بارازچه صنایع دستی و فروشگاه صنایع دستی با پیش بینی اشتغال برای ۱۸۴ نفر در این مناطق در دست بررسی و اقدام است.
 
 
 
استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۰ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی بوده که ۸۷۸ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل شامل ۷۷۳ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۰ مورد میراث طبیعی، ۶۲ مورد میراث معنوی و ۲۳ مورد میراث منقول است.
 
انتهای پیام/


برچسب ها :

بانوانشاغلانصنایع دستیکردستان

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی