شنبه 11 اردیبهشت 1400 / 09:35|کد خبر : 4405|گروه : سياسي

روایتی از ماندگارترین ماه کردستان؛

اردیبهشت تاریخی؛ آغازگر توسعه 12 ساله/ بازخوانی برکات سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان

اردیبهشت تاریخی؛ آغازگر توسعه 12 ساله/ بازخوانی برکات سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان

سفر رهبری، کردستان، 22 گولان، اردیبهشت 88، سفر مقام معظم رهبری به کردستان 12 سال از سفر مقام معظم رهبری در 22 اردیبهشت 1388 به استان کردستان گذشت؛ سفری که اتفاقات مهمی را در جهت توسعه برای استان رقم زد.

به گزارش آربابا خبر، ماه گولان (ماه گلها)، دومین فصل از ماه بهار که به دلیل شکوفه دادن درختان و روییدن گل های سرخ در دشت های کُردستان این نام در بین مردم کُردستان رواج یافت، اما در سال 88 که هنوز چشم اندازهای زیبای بهار کردستان بر اثر سرمای طولانی زمستان هویدا نشده بود خبر سفر رهبر معظم انقلاب بهار دیگری برای مردم این خطه از ایران اسلامی به ارمغان آورد.

 

در اردیبهشت سال 88 انتظار ۳۱ ساله مردم استان کردستان به سرآمد و مرزداران غیور غرب کشور در ۲۲ اردیبهشت با خلق حماسه ای ماندگار به استقبال رهبر شتافته و این روز را برای همیشه در تاریخ جمهوری اسلامی ایران جاودانه کردند.

 

در آن روز خورشید سخاوتمند، هنوز بر سینه «آبیدر» سترگ نتابیده بود که مردم استان کردستان از هر کوی و برزن با پای پیاده برای استقبال از رهبر معظم انقلاب راهی شدند. هر لحظه که می گذشت بر خیل جمعیت افزوده می شد و هر ثانیه طپش قلب ها بیشتر و بیشتر می شد و انتظار برای دیدار یار فزونی می یافت.

 

صحنه به گونه ای بود که هیچ قلمی توانای توصیف آن را نداشت. رهبر معظم انقلاب در مدت هشت روز اقامت در استان کردستان ضمن دیدار با اقشار مختلف مردم به ویژه دانشجویان، جوانان، نخبگان، خانواده های معظم شهدا و ایثارگران، با مردم شهرستان های مریوان، سقز و بیجار نیز دیدار کردند.

 

مقام معظم رهبری در ابتدای ورود به استان کردستان و به شهر سنندج در اجتماع عظیم مردم در میدان آزادی سنندج به تشریح ویژگی های استان پرداختند.

 

«کردستان سرزمین فداکاریهاى بزرگ است؛ سرزمین هنر و فرهنگ است؛ سرزمین صفا و وفادارى است؛ سرزمین مردمِ وفادارى است که در حساسترین سالهاى عمر این نظام و این کشور با مردانگى خود و با رشادت خود، توطئه‏ هاى بزرگى را خنثى کردند. سرزمین مردم با رشادت و با رشد عقلى و آگاهى است که توطئه‏ ى دشمن را در لحظات حساس تشخیص دادند و با فداکارى خود فتنه‏ ى بزرگى را خاموش کردند، پیش از آنکه آن فتنه بتواند به هدفهاى شوم خود برسد. این از یاد ملت ایران نخواهد رفت. کردستان در تاریخ انقلاب اسلامى، نشان افتخارى را با خود حمل میکند که در کمتر استانى نظیر آن را می شود دید.» ( 22/2/1388)

 

 

 

استان کردستان یک استان فرهنگى است

 

«شما به طبیعت سرسبز و زیباى این استان نگاه کنید، به روحیه‏ ى مهربان و باصفاى مردم این استان نگاه کنید، به تاریخ این استان - که علما و شعرا و اهل فرهنگ و اهل هنر در همین تاریخ نزدیکِ این استان فراوانند - نگاه کنید؛ همه‏ ى اینها نشان میدهد که این استان، یک استان فرهنگى است.» 22/2/1388))

 

استقامت و پایداری خانواده های شهید کردستان

 

مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده های شهید استان کردستان نیز به تشریح روحیه مقاومت وایستادگی مردم این سرزمین پرداختند:

«مردم کردستان اگر چه به عطوفت و مهربانى و مهمان‏نوازى، به روحیه‏ى سرشار از مهر و محبت مشهور هستند - و همین جور هم هست - در عین حال به رشادت، به شهامت، به دلیرى و دلاورى هم مشهورند و دشمنان این ملت نتوانستند پشت خانواده‏هاى شهدا را خم کنند. من در سفر قبلى به سنندج پدر خانواده‏اى را زیارت کردم که شش فرزندش شهید شده بودند. من این را در کمتر جاى کشور دیدم. شش فرزند! سه تا از این فرزندان در میدانهاى نبرد و سه تا در حال راهپیمائى با بمباران دشمن بعثى. شش پاره‏ى تن به شهادت برسند، این پدر به قدرى استوار و محکم بود که من در مقابل عظمت آن روح احساس کوچکى کردم. این را من در کردستان دیدم. امروز دو تا از فرزندان دیگرِ آن مردِ با عظمت را - حقیقتاً اینها عظمت است - در اینجا ملاقات کردم و از پدرشان پرسیدم، گفتند آن مرد به رحمت خدا رفته.» (22/2/1388)

 

معظم له در این دیدار، مظلومانه و غریبانه بودن شهدای این منطقه را از امتیازات خاص آنها دانستند:

«من در همه‏ ى سفرها به زیارت خانواده‏ هاى شهدا مفتخر میشوم و با آنها ملاقات میکنم و روح معنویت را در همه‏ ى استانها و شهرهائى که اجتماعات مشابه با این اجتماع در آن تشکیل میشود، لمس میکنم، حس میکنم؛ ولى میخواهم عرض کنم شهداى کردستان و خانواده‏ هاى این شهیدان خصوصیاتى دارند که در دیگر استانها کمتر دیده میشود و غالباً دیده نمیشود. این خصوصیات یکى این است که شهیدان این خطه مظلومانه‏تر و غریبانه‏ تر به شهادت رسیدند و خانواده‏ هاى آنها صبر دشوارترى کردند. چرا؟

چون عوامل دشمنان انقلاب و دشمنان کشور در این استان وضعیت و فضائى را بخصوص در سالهاى اول براى خانواده ‏هاى شهیدان به وجود مى‏ آوردند که زندگى در آن فضا براى پدران، مادران، برادران، خواهران، گاهى از اصل شهادت مشکل‏تر بود. آن ضد انقلاب و آن سرانگشتان پلیدى که قصد داشتند کردستان را به مرکز جنگ داخلى و برادرکشى در کشور تبدیل کنند، به این اکتفا نکردند که بهترین جوانان این استان و این مردم را به خاک و خون بکشند، بلکه خانواده‏ هاى آنها را هم در دورانى نسبتاً طولانى زیر فشار قرار میدادند. این خانواده‏ ها در سایر استانهاى کشور مصیبتشان فقط همین بود که عزیزشان از دستشان رفته بود. در یک فضاى گرم و پر از شور و نشاط، مردم نام عزیزان شهید اینها را بر سر دست میگرفتند و به آنها افتخار میکردند؛ اما در کردستان موارد زیادى اتفاق افتاد، ما هم مطلع شدیم و مطلع بودیم که دشمنان این استان، دشمنان این کشور، به خانواده ‏هاى شهید هم فشار وارد میکردند؛ فشار روانى، فشار جسمى و فشار امنیتى. البته این فشارها نتیجه نداشت و آنها را در چشم این مردم رو سفید نکرد، رو سیاه‏تر کرد.» (22/2/1388)

 

 

 

رشادت، شهامت، دلیرى و دلاورى مردم کردستان

 

«مردم غیور کردستان در قالب پیشمرگان مسلمان کُرد و در ضمن بسیج نیروها، آنچنان ایمانى و شور و شوقى در میدانهاى نبرد از خودشان نشان دادند که بى‏شک یکى از یادگارهاى بزرگ حماسه‏ى ملت ایران به شمار خواهد آمد. با نیروهاى مسلح، مردم این منطقه، صمیمیت و همکارى را به اوج رساندند و نیروهاى مسلح هم - جوانان گرد آمده‏ى از اطراف و اکناف این کشور - نشان دادند که در نظام اسلامى، نیروى دفاع از مردم و از امنیت مردم هستند. این نکته‏ى اصلى است.» (23/2/88)

 

ویژگی های دشمن و ابزارهای آن در دیدار معظم له با روحانیون شیعه و سنی استان مطرح شد

 

مقام معظم رهبری در دیدار با روحانیون شیعه وسنی استان کردستان، ماهیت دشمن وابزارهای مورد استفاده آن را بیان فرمودند:

«دشمن ما فلان گروهک منزوى با چهارتا آدم کوچک یا بزرگ نیست. دشمن ما فلان دولت منطقه‏ اى عاجز و ناتوان نیست که تو ملت خودش هم پایگاهى ندارد. دشمن ما دستگاه عظیم استکبار است که مهمترین تصمیم‏گیری هایش سرمایه ‏داران صهیونیست و کمپانى‏ دارها و تراست‏دارها و کارتل‏ دارهاى گردن‏ کلفت دنیایند. این، در مقابل نظام اسلامى ایستاده است و البته از همه‏ ى شیوه ‏ها هم استفاده میکند. ضربه به او خورده است که این جور مى‏بینید از همه‏ ى امکانات استفاده میکند، از همه‏ ى وسائل استفاده میکند. حالا از ایجاد واگرائى نسبت به عقاید اسلامى، سوق دادن جوان به مواد مخدر، به فساد، به استفاده‏ى از غفلت بعضى از دستگاه‏ها، جوانها را آسیب‏پذیر کردن، تا اختلافات مذهبى، تا اختلاف شیعه و سنى، تا فلان گروهک؛ و اگر دستش برسد در متن مسئولین بالا و نیمه ‏بالاى جمهورى اسلامى هم نفوذ بکند، این کار را هم میکند. همه‏ ى تلاش را دارند میکنند. با همه‏ ى این تلاشها مؤمنین ایستاده ‏اند: «کالجبل الرّاسخ لا تحرّکه العواصف». این تندبادها نمیتواند جمهورى اسلامى را تکان بدهد.» (23/2/88)

 

دیدار با نخبگان کردستان

 

معظم له در دیدار با نخبگان استان کردستان به شعرا و مترجمین مهم این استان اشاره فرمودند و تاکید کردند: «حقاً و انصافاً من این جور یادداشت کردم که زیبائىهاى دیگر این مجموعه‏ ى انسانى و این بخش جغرافیائى کشور، بر جنبه‏ ى دلیرى و شهامت و شجاعت این مردم که یکى از خصوصیاتشان است، غلبه دارد. زیبائى‏ هاى زیادى در این استان هست: اخلاق خوش، صداى خوش، طبیعت زیبا، شعر لطیف، ادبیات والا، فکر روشن، دل باایمان؛ اینها را انسان در اینجا مشاهده میکند و مى‏بیند و حقاً و انصافاً جاى قدردانى دارد.» (24/2/88)

 

وفاداری عشایر کردستان

 

«ما از آغاز انقلاب تا امروز در وفادارى عشایر غیور مؤمنِ سلحشور این خطه‏ى پرافتخار و سرافراز، هرگز لحظه‏ اى تردید نکرده ‏ایم.» «عشایر همان طورى که امام فرمودند، ذخائر انقلابند. همه‏ى عشائر، مرزداران، سنت داران، حافظان هویت و حیثیت بومى این کشورند؛ در این هیچ شکى نیست، لکن بعضى از عشایر به مناسبت موقعیت جغرافیائى و سیاسى و حساسیتهائى که در طول این تاریخ پرفراز و نشیب پیش آمد، فرصت پیدا کردند تا هویت خود را، حقیقت خود را، ذخیره بودن خود را در عمل اثبات کنند و شما عزیزان من، در این زمره قرار دارید. امروز شما گفتید، اما در دورانهاى گذشته، در سالهاى قبل، شما عمل کردید. عمل شما نشان دهنده‏ ى همین حقایقى است که امروز بیان کردید.» (24/2/88)

 

نگاه مستقل جمهوری اسلامی به مسائل عالم سبب دشمنی استکبار با آن

 

«نظام جمهورى اسلامى یک سخن نو را به میدان آورده؛ بر خلاف آنچه که تبلیغ میکنند و میگویند - که این تبلیغ هم باز از سوى دشمنان و مخالفین نظام جمهورى اسلامى است - جمهورى اسلامى دشمن ‏تراش نیست، تشنج ‏آفرین نیست، دعوا درست‏کن نیست، دنبال دردسر نیست. اگر دردسرى وجود دارد، ناشى از طبیعت نظام جمهورى اسلامى است. این طبیعت عبارت است از نگاه مستقل به مسائل عالم و تحت تأثیر قدرتها قرار نگرفتن در کوچک و بزرگِ مسائل. این از تعالیم اسلام است، این آموزش اسلام است، این هم دستورى است که اسلام به ما داده است. اسلام نخواسته است که ملت مسلمان در جهتگیرى‏اش، در حرکتش، در سیاست هایش، در تصمیم‏گیرى ‏هایش تابع مراکزى باشد که مصالح استکبارى خودشان و نگاه منفعت‏ طلبانه‏ ى خودشان را دارند. باید نگاه کند آنچه را که منافع ملت و امت اسلام اقتضاء میکند، مسئولان حکومت موظفند آن را رعایت کنند. ما بر این اساس تحت تأثیر سیاستهاى قدرتهاى مستکبر و مسلط قرار نگرفتیم. در قضایاى گوناگون رأى آنها چیزى بود، رأى نظام جمهورى اسلامى چیز دیگرى بود. این براى آنها قابل قبول نیست، بنابراین دشمنى را آغاز میکنند. نظام جمهورى اسلامى ناچار است از خودش دفاع کند. طبیعت ایستادگى، طبیعت استقلال همین است؛ اصطکاک به وجود مى‏ آورد.» (24/2/88)

 

دیدار معظم له با مردم مریوان

 

معظم له در دیدار با مردم مریوان سیاست امروزی دشمن را هم ایجاد ناامنی جهت عدم توسعه کردستان اعلام کردند:

«البته شما بدانید، چون دشمن میداند که شرط سرمایه‏گذارى و ایجاد ثروت، امنیت است و نمیخواهند سرمایه‏گذارى و ایجاد ثروت در این منطقه انجام بگیرد، لذا سعى خواهند کرد با امنیت مقابله کنند. سعى میکنند امنیت را به هم بزنند. البته این را هم با اطمینان کامل به شما بگویم که نیروهاى مؤمن و وفادار جمهورى اسلامى به کمک همین مردم و همین جوانها با عوامل ناامنى بشدت برخورد خواهند کرد و هرگونه مجال ناامنى را به لطف الهى از آنها خواهند گرفت.» (26/2/88)

بر همین اساس معظم له دو بار به این حدیث امام علی(ع) اشاره می کنند که می فرمایند: «من نام لم ینم عنه»؛ یعنى اگر شما غفلت کردید، دشمن شما لزوماً غفلت نخواهد کرد.

 

دیدار معظم له با دانشجویان کردستان

 

راهبرد معظم له درباره حفظ امنیت ملی بر این اساس است که امروز همانند دیروز هیچ عدالت وانصافی در صحنه بین المللی وجود ندارد. ایشان در دیدار با دانشجویان کردستان به این مساله اشاره می کنند ومی فرمایند:

«امروز بسیارى از کشورها، دولتها و جوامعى که در دنیا به عنوان پیشرفته مطرحند، اگر حساب‏کشى اخلاقى و سیاسى بشود سر به زیر و سر افکنده‏اند.

شما امروز نگاه کنید؛ فرض کنیم در غزه؛ یک جمعیتِ از اطراف محاصره‏شده‏ى در یک زمین محدود - که اجازه‏ى ورود و خروج هیچ امکانى از امکانات زندگى به اینها داده نمیشود - با هواپیما این‏ها را بکوبند، با موشک بکوبند، با توپخانه بکوبند، نیروى زرهى‏شان را وارد کنند، در ظرف بیست و دو روز بیش از پنج هزار نفر را بکشند، آنوقت دنیا هم بنشیند و تماشا کند؛ اواسط کار، یک آخ و اوخى - بى اثر و بى نتیجه - از این گوشه و آن گوشه‏ى دنیا بلند بشود؛ آخرش هم سازمان ملل اعلام کند - که جناب دبیر کل همین چند روز قبل از این اعلام کرد - که پرونده‏ى مسئله‏ى غزه بسته شد! عجب!

امروز در دنیا ظلم وجود دارد، تبعیض وجود دارد، یک بام و دو هوا وجود دارد. یکى از مصادیقش همین مسئله‏ى هسته‏اى خود ماست. یکى از مصادیقش همین تجاوزهاى نظامى به کشورهاى مسلمان همسایه‏ى ماست. کشتن غیر نظامیان و بمباران غیر نظامیان یک چیز عادى شده. همین هفته‏ى قبل اعلام کردند صد و پنجاه نفر در افغانستان با بمباران هوائى نظامیان آمریکائى کشته شدند؛ آب هم از آب تکان نمیخورد! بعد هم میگویند: بله، ببخشید اشتباه شد! این شد حرف!

این وضعیت زشت و ناهنجار و ضد بشرى‏اى است؛ یک ملت زنده باید با آن مبارزه کند.» (27/2/88)

 

در پایان رهبر معظم انقلاب ضمن تمجید از روحیه ابراز نفرت ملت ایران از بی عدالتی های جهانی، لزوم حفظ این روحیه را توصیه نمودند؛ چرا که استقامت و ماندن بر این مواضع سبب الگو گرفتن سایر کشورها (نظیر آفریقای جنوبی) وصدور انقلاب اسلامی می شود:

«ما افتخار میکنیم که ملت ما، دولت ما، مسئولین ما، جوانان ما و فرزانگان ما در همه‏ ى این سالها نسبت به این قضایا بى‏ تفاوت نبودند؛ اعلام موضع کردند، ابراز نفرت کردند. این روحیه را ملت ایران نباید از دست بدهد. این روحیه را از دست ندهید؛ بخصوص شما جوانها. یک عده ‏اى میخواهند مطلب را واژگونه نشان بدهند؛ اعتراض میکنند آقا! چقدر میگوئید مرگ بر فلان، مرگ بر فلان. اعتراض میکنند چرا جنایات آمریکا را یا صهیونیستها را یا هم‏پیمانانشان را در تریبونهاى جهانى علنى مطرح میکنید. باید مطرح کرد، باید گفت. ملتها درس میگیرند. من به شما بگویم این را - اگر چه نمیتوانیم این را اثبات بکنیم اما من میدانم، این را بالعیان مشاهده کردم - برخى از کشورهاى استقلال یافته و آزاد شده - از جمله یکى از کشورهاى معروف آفریقا - از ایران الگوگیرى کردند؛ همان روشى را که در دوران انقلاب در ایران اعمال شده بود، آن روش را به کار بردند. این جا بهشان گفته شد. سران انقلابیون شان آمده بودند این جا؛ به آنها گفته شد که امام از این روش استفاده کرد؛ رفتند و همان روش را اعمال کردند و توانستند استقلال بگیرند و توى کشور خودشان، آپارتاید را نابود کنند.» (27/2/88)

 

 

 

دیدار معظم له با مردم سقز

 

معظم له در دیدار با مردم سقز، پیشمرگان مسلمان کرد را در صف مقدم دلاوران کشور توصیف کردند:

«جوان پیشمرگ مسلمان کرد در این نقطه و بخصوص در مناطق نزدیک مرز، در حالى که خود حافظ امنیت کوچه و بازار و شهر و بیابان بود، دشمنان از او انتقام میگرفتند؛ گروه‏هاى مسلح مزدور دشمن به انتقام رشادتهاى این جوانان، حتّى گاهى خانواده‏هاى آنها را از دم تیغ بیرحمانه‏ى جنایت خودشان گذراندند، اما این مردان شجاع در مقابل این مشکلات ایستادند، صبر کردند؛ لذاست که من از صمیم قلب معتقدم که جوانان دلاور پیشمرگان مسلمان کرد، در شمار اول و در صف مقدم دلاوران این کشور قرار دارند.» (28/2/88)

نکته اساسی در بیانات ایشان در سقز اینکه، از دیدگاه معظم له شکل گیری امنیت در کردستان بیشتر محصول تلاش خود مردم کردستان است که این مساله به معنای بومی بودن امنیت در کردستان است:

«مردم استان کردستان و جوانان دلاور آن، خودشان زمینه‏هاى امنیت را در این استان فراهم کردند، جوانان فداکار مناطق دیگر هم به کمک اینها آمدند و توانستند نقشه‏ى دشمنان را خنثى کنند؛ این یک حقیقتى است.» (28/2/88)

 

ایشان در ادامه دیدار با مردم سقز تصریح کردند: « من به طور قاطع این را میگویم: متأسفانه در پشت مرزهاى غربى ما، آمریکائى ‏ها مشغول توطئه‏ اند، مشغول تروریست ‏پرورى هستند. پول، سلاح، سازماندهى، تشکیلات به وسیله‏ ى آمریکائى‏ها به طور مستقیم در پشت مرزهاى غربى کشور ما صرف میشود براى موذیگرى کردن و پنجه انداختن و معارضه کردن با نظام جمهورى اسلامى؛ باید بیدار باشیم.

ما اطلاع داریم - اینها تحلیل نیست، اطلاع است - آمریکائى‏ها طرحهاى خطرناکى براى کردستان دارند؛ هدفشان دفاع از قوم کرد نیست؛ هدف پنجه انداختن و سلطه یافتن بر قوم کرد است؛ این را ما از روى اطلاع میدانیم؛ اینها تحلیل نیست، اطلاع است. دوستان کرد ما در آن سوى مرزهاى غربى به ما اطلاع دادند و اطلاع میدهند افسران آمریکائى پول میبرند بالاى بلندى‏هاى «قندیل»، به قیمت خون جوانان کرد از آنها اطلاعات میگیرند؛ پول میدهند براى مزدورسازى.»(28/2/88) با این حال مقام معظم رهبری در این دیدار می فرمایند: «جماعت کرد و قوم کرد حتّى در غیر ایران هم غالباً خودشان را ایرانى میدانند؛ به ایرانى بودن خودشان افتخار میکنند. اگر کسانى از کردهاى بیرون ایران در خدمت هدف هاى آمریکا قرار میگیرند، بدانند که ممکن است در کوتاه ‏مدت چیزى گیرشان بیاید، اما در بلندمدت نفرین و لعنت قوم کرد آنها را تعقیب خواهد کرد و رهایشان نخواهد کرد.»(28/2/88)

 

برکات سفر رهبری به کردستان

 

رهبر معظم انقلاب ارديبهشت سال 88 به مدت هشت روز ميهمان مردم كردستان بودند. سعادت آمدن مقام معظم رهبری به این استان ثمرات پرخیر و برکتی برای مردم این سامان به همراه داشت که موجب رشد و شکوفایی اقتصادی، توسعه زیربناها و ایجاد زیرساخت های توسعه ای در بخش های مختلف شد.

 

مدت زمان اجرای مصوبات رهبری ۳ سال و از سال ۸۸ تا پایان سال مالی ۹۰ بود. اعتبار این طرح ها از محل اعتبارات دفتر مقام معظم رهبری، اعتبارات ملی، استانی و ردیف سفر تامین شد.

 

در طول چهار سال یک هزار و ۱۶۵ طرح عمرانی و برنامه ای با اعتبار ۶ هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال اجرایی شد و از این تعداد در همان سه سال اول، ۹۸۷ طرح با اعتبار ۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید. ۱۷۸ طرح نیز با اعتبار ۲ هزار و ۹۴۰ میلیارد ریال در دست بود که به گفته نصرالهی زاده معاون برنامه و بودجه استاندار کردستان 98 درصد کل طرح های مصوب تاکنون به اتمام رسیده است.

 

به گفته مسؤولان دولت وقت، مجموع مصوبات رهبری در قالب ۱۱۶ طرح، ۱۷ فصل، ۲۴ برنامه و ۱۱۵ فعالیت تعریف وتدوین شده و براساس برنامه زمان بندی ۱۰۰درصد این طرح ها تا سال 91 به بهره برداری رسیده است.

 

فصل فرهنگ و هنر

 

 تعداد طرح های این سفر در فصل فرهنگ و هنر، رسانه های جمعی و گردشگری ۲۱۵ طرح با اعتبار ۵۴۲ میلیارد ریال بود و ساخت کتابخانه آیت الله خامنه ای در سنندج، ساخت دانشکده علوم قرآنی و دارالقرآن بین المللی در سنندج، ساخت ۱۵۹ ایستگاه ماهواره ای روستایی، سایت جدید صدا و سیمای کردستان، ساخت و تجهیز مجتمع های فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی را از مهم ترین آنها است. برگزاری نشست مشترک، گفتمان دینی، دوره تربیت مربی، آموزش تطبیقی قرآن کریم، کارگاه آموزشی برای اقشار تاثیرگذار، برنامه های مذهبی، تبلیغی و تدوین کتاب با اعتبار ۱۰۴ میلیارد ریال از دیگر دستاوردهای فرهنگی و هنری سفر معظم له بود.

 

مسکن، عمران شهری و روستایی

 

۳۵۴ طرح با اعتبار یک هزار و ۳۸۹ میلیارد ریال در فصل مسکن، عمران شهری، روستایی و عشایری مصوب شد و اجرای ۱۰۰ طرح هادی روستایی، ساخت یک هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی ارزان قیمت برای محرومین شهری و روستایی توسط بنیاد مسکن از جمله طرح های شاخص این فصل محسوب می شود.

 

طی سالهای 88 تا 91 یک هزار واحد مسکونی ارزان قیمت برای محرومین زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی، کمک به تامین یک هزار و ۴۳۰ واحد مسکن خانواده های معظم شاهد توسط بنیاد شهید، تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهری شهرهای سقز، بانه و بیجار، ساخت مجتمع های آبرسانی، تامین آب روستایی، ساخت شبکه آبرسانی و توسعه روستایی، دفع بهداشتی فاضلاب روستاها شامل ۱۴۱ طرح با اعتبار ۲۸۰ میلیارد ریال در فصل مسکن، عمران شهری، روستایی و عشایری اجرا شد.

 

بهداشت و سلامت

 

تعداد طرح های مصوب سفر رهبری در فصل بهداشت و سلامت ۵۴ طرح با اعتبار ۵۲۵ میلیارد ریال بود و تکمیل بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی سنندج، ساخت ۳۲ باب خانه بهداشت در روستاها، ساخت ۱۱ مرکز بهداشتی درمانی روستایی،ساخت ۹ مرکزبهداشتی درمانی شهری،خرید ونصب بیمارستان صحرایی سیار ۵۰ تختخوابی از جمله طرح های شاخص این فصل است.

 

انرژی

 

۴۰۱ طرح با اعتبار یک هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال در فصل انرژی مصوب شد و گازرسانی به ۴۰۰ روستا و ساخت خط انتقال گاز از سه راهی مریوان به دزلی سروآباد از طرح های تاثیرگذار بخش انرژی بود.

 

تربیت بدنی

 

۶۸ طرح در سفر مقام معظم رهبری با اعتبار ۱۳۴ میلیارد ریال در فصل تربیت بدنی مصوب شد که ساخت ۵۵ زمین ورزشی روستایی، شش سالن سقف کوتاه ورزشی، یک باب استخر سرپوشیده، ۲ زمین چمن مصنوعی و ساخت چهار سالن ورزشی ۱۲۰۰ نفره از جمله مهمترین طرح های این فصل به شمار می رود.

 

آموزش

 

این سفر تاریخی در بخش آموزش نیز دستاوردهایی داشت و در اردیبهشت سال ۸۸، ۳۸ طرح با اعتبار ۳۶۴ میلیارد ریال مصوب شد. ساخت مجتمع کلاس ها و تالارها در دانشگاه کردستان، مرکز سنجش مهارت کارآموزان، ساخت ۱۹۶ کلاس درس در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان، چهار خوابگاه شبانه روزی برای ۶۰۰ نفر، ساخت دانشکده صنایع و معادن قروه، ساخت پارک علم و فناوری وساخت مرکزسنجش مهارت کارآموزان فنی و حرفه ای در سنندج از طرح های تاثیرگذار در بخش آموزش بود.

 

حمل و نقل

 

۲۲ طرح نیز با اعتبار ۵۴۵ میلیارد ریال در بخش حمل و نقل مصوب شد که ساخت و آسفالت ۲۰ طرح راه روستایی، زیرسازی و ابنیه راه و تکمیل راه همدان بیجار به طول ۵۰ کیلومتر از شاخص ترین طرح های این بخش بود.

 

صنعت و معدن

 

کردستان طرح های بخش صنعت و معدن نیز ۳ طرح با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال بود و ایجاد زیرساخت های شهرک های صنعتی در دیواندره، سروآباد و مریوان از طرح های مهم این بخش بود.

 

کشاورزی و منابع طبیعی

 

تصویب ۲۷ طرح با اعتبار ۲۵۷ میلیارد ریال از دیگر دستاوردهای سفر رهبری به استان در بخش کشاورزی و منابع طبیعی بود.

 

توسعه باغ های دیم در سطح ۵۷۰ هکتار، ساخت زیرساخت مجتمع های دامپروری برای اجرای ۴ طرح، ساخت زیرساخت های مجتمع های گلخانه ای برای اجرای دو طرح، ساخت شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی روستاهای سیازاخ دیواندره و گاوشان کامیاران با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال و کمک به توسعه و تجهیز گمرک باشماق مریوان با اعتبار ۱۲ میلیارد ریال از شاخص ترین طرح های بخش کشاورزی و منابع طبیعی به شمار می رود.

 

رفاه و تامین اجتماعی

 

تعداد مصوبات فصل رفاه و تامین اجتماعی هم ۵۷ طرح با اعتبار ۲۸۸ میلیارد ریال بود و تامین ۳هزار سری جهیزیه و ۲ هزار سری کالای اساسی برای مددجویان زیرپوشش کمیته امداد امام(ره) و سازمان بهزیستی، اجرای یک هزار طرح اشتغال و خودکفایی مددجویان زیرپوشش کمیته امداد امام(ره) و سازمان بهزیستی، پرداخت یک ماه مستمری برای مددجویان زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی، ساماندهی گلزار شهدا و پرداخت ۱۰ میلیارد ریال دیه بدهکاری زندانیان جرایم غیرعمد به تعداد ۲۷۴ نفر در سه سال اول به صورت صددرصد اجرایی شد.

 

منابع آب

 

تصویب ۱۳ طرح با اعتبار ۷۹۰ میلیارد ریال از پروژه های بخش آب بود که تکمیل سد آزاد و شروع سامانه انتقال آب آن به دشت های شرقی استان، ساخت ساختمان سد عباس آباد بانه، ساخت خط انتقال آب شهر سقز از سد چراغ ویس، ساخت سه ایستگاه پمپاژ آب، تامین و انتقال آب برای توسعه باغ ها در اراضی شیب دار و توسعه سامانه آبیاری تحت فشار از مهم ترین طرح های بخش منابع آب بود.

 

اقتصادی

 

دستاوردهای سفر مقام معظم رهبری در بخش اقتصادی هم بسیار مهم بود و مشارکت ۴۹ درصدی شرکت های وابسته به دولت از جمله شستا، ایدرو، ایمیدرو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در اجرای طرح های اقتصادی و سرمایه گذاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد برکت به میزان هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی و بانک ها برای اجرای طرح های صنعتی در استان و تکمیل کشتارگاه صنعتی دام سنندج از طرح های تاثیرگذار اقتصادی در اشتغال پایدار بود.

 

ساخت کارخانه صنایع لبنی، ساخت دامداری ۲ هزار و ۵۰۰راسی، ساخت هتل سه ستاره، ساخت نیروگاه ۴۷۴ مگاواتی، ساخت کارخانه و خانه های پیش ساخته توسط بنیاد مستضعفان، ساخت کارخانه تولید قطعات پیش ساخته بتنی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تامین ارز مورد نیاز پتروشیمی کردستان به مبلغ ۲۲۵ میلیون یورو و ساخت کارخانه لاستیک در کردستان از جمله طرح های بخش اقتصادی در سفر مقام معظم رهبری بود.

 

در بخش طرح های اجرایی اقتصادی نیز در سه سال اول تعداد ۲۱ طرح سرمایه گذاری و اشتغالزایی با پیش بینی اشتغال شش هزار و ۷۷۴ نفر و سرمایه گذاری هفت هزار و ۸۱۲ میلیارد ریال، ۳۳۴ میلیون یورو و ۱۲/۴ میلیون دلار در دست اجرا قرار گرفت.

 

ساخت کشتارگاه صنعتی دام سنندج از طرح های اقتصادی تاثیرگذار در اشتغال زایی و امنیت غذایی استان بود و این طرح با سرمایه گذاری ۱۰۲ میلیارد ریال واشتغال مستقیم ۱۱۰ نفر و ۴۰۰ نفر غیرمستقیم به بهره برداری رسید. طرح پتروشیمی کردستان نیزبا سرمایه گذاری ۱۸۰۰ میلیارد ریال و ۲۴۰ میلیون یورو از دیگر دستاوردهای این سفر بود که به بهره برداری رسید و تقریباً برای ۵۰۰ نفر شغل فراهم کرد.

 

سفر رهبری به كردستان نقطه عطفی در تاریخ توسعه استان کردستان به شمار می آید و بعد از این سفر، استان کردستان شاهد جهش در زیرساخت های توسعه ای است. در این سفر؛ طرح هایی اساسی و بنیادین و زیربنایی برای توسعه استان مصوب شد كه امروز مردم كردستان از مزیای آنها بهره مند هستند.

 

22 اردیبهشت سالروز ورود رهبر معظم انقلاب اسلامی به كردستان به 22 گولان مشهور است؛ در تقویم كُردی گولان مصادف با ماه اردیبهشت بوده و به معنای ماه گل ها است.

 

انتهای پیام



برچسب ها :

کردستانسفر رهبری۲۲ گولاناردیبهشت ۸۸سفر مقام‌ معظم رهبری به کردستان

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی