یکشنبه 28 شهریور 1400 / 02:20|کد خبر : 4475|گروه : اجتماعي

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بانه؛

سواد آموزی نقش مهمی در توسعه عدالت فرهنگی و آموزشی ایفا می کند

سواد آموزی نقش مهمی در توسعه عدالت فرهنگی و آموزشی ایفا می کند

اقبال صالحی مدیر آموزش و پرورش بانه گفت: مبارزه با بیسوادی در مقوله توسعه فرهنگی به عنوان نخستین گام تلقی می شود چرا که امروز سواد تنها به معنی خواندن و نوشتن نیست و توسعه فرهنگ و کسب مهارت ها نیز از مهمترین برنامه‌هایی است که در حوزه سواد آموزی مد نظر است.

اقبال صالحی مدیر آموزش و پرورش بانه به مناسبت روز جهانی مبارزه با بی سوادی در گفتگو با خبرنگار آربابا خبر ، اظهار کرد: اگر امروز برای مقابله با بی‌سوادی هزینه نکنیم، یقینا تولید بی‌سوادی، زمینه بروز خسارت و صدمات جبران ناپذیر در جامعه را فراهم خواهد ساخت، امروز در لایه های سخت مقابله با بی‌سوادی قرار داریم و نیازمند مساعدت تمامی مسئولان، مردم و ... هستیم.

 

وی افزود: یکی از اهداف آموزش و پرورش توسعه عدالت آموزشی است و سوادآموزی نقش مهمی در توسعه عدالت فرهنگی و آموزشی ایفا می کند، هرگونه توانایی ، قابلیت و مهارتی که منجر به تجربه بهتر زندگی فرد شود و این تجربه ارتباط اثربخش با دیگران وهمچنین مشارکت در کارها و کسب اطلاعات را دنبال داشته باشد سواد خوانده می شود.

 

 

صالحی با اشاره به ایکنه آبا طرحی برای بازگرداندن بازماندگان از تحصیل بوده که آموزش و پرورش بانه به تبع از وزارت متبوع خود به دنبال پوشش حداکثری تارکان تحصیل در مناطق محروم و نقاط صفر مرزی است، گفت: مرزی بودن بانه، عدم دسترسی روستاییان به امکانات شهری، فقر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و بسیاری از مسائل دیگر باعث شده که بسیاری از دانش آموزان بعد از پایان تحصیلات دوره ابتدایی و متوسطه اول از لذت درس و مدرسه محروم بمانند و با وجود داشتن سن کم به کارهای دیگری مانند کشاورزی، دامداری و فعالیت در مرزها مشغول و برای همیشه تحصیل را به فراموشی بسپارند.

 

 

وی ادامه داد: باسواد شدن قشر روستایی مساوی با افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی است، بیسوادی بر دوش زنان روستایی شهرستان سنگینی می‌کند، با ارتقای سطح سواد در شهرستان بار سنگینی از روی دوش نهادهای حمایتی برداشته می‌شود چرا که افراد می‌توانند روی پای خود بایستند، ارتباط سواد و مهارت  ضروری است، باید اتصال قوی بین سوادآموزی و اخذ مهارت ایجاد شود تا فرد توانمندی لازم برای حضور در جامعه با هدف حل مشکلات معیشتی خود را داشته باشد.

 

 

صالحی در پایان خاطر نشان کرد: نرخ باسوادی در این شهرستان با توجه به برنامه های گسترده نهضت سواد آموزی برای مبارزه با بی‌سوادی رشد قابل توجهی داشته و هدف اصلی و رویکرد اساسی نهضت سوادآموزی بانه همکاری و همیاری تمام دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حمایتی برای ریشه کن کردن بی سوادی و افزایش سطح سواد جامعه است.

 

 

انتهای پیام/



برچسب ها :

اخبار بانهمبارزه با بی سوادیعدالت آموزشیارتقاء سطح سوادمدیر آموزش و پرورش بانه

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی