یکشنبه 28 شهریور 1400 / 02:39|کد خبر : 4478|گروه : اجتماعي

در گفتگو با کارشناس روانشناسی مطرح شد؛

افکار مهم ترین عامل در کاهش خودکشی است/رسانه‌ ها نباید مراحل خودکشی را به صورت شفاف اطلاع رسانی کنند

افکار مهم ترین عامل در کاهش خودکشی است/رسانه‌ ها نباید مراحل خودکشی را به صورت شفاف اطلاع رسانی کنند

لیلا سلیمی کارشناس روانشناسی گفت: ایجاد نشاط و امید واقعی، آموزش مهارت های زندگی، بررسی روانشناسی رفتارها و شناسایی آسیب های اجتماعی و نیازهای روحی و روانی و مادی افراد از جمله راهبردهای كاهش معضل خودكشی در جامعه است.

یلا سلیمی کارشناس روانشناسی به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی در گفتگو با خبرنگار آربابا خبر ، اظهار کرد: خودكشی یك مساله پیچیده است و دلایل متعددی مانند زیست شناختی، ژنتیك، روانشناختی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی دارد و لازم است عوامل و سرنخ های آن به خوبی به اطلاع مردم و خانواده ها برسد تا بتوان از این معضل پیشگیری كرد.
 
وی افزود: عوامل زیادی در خودکشی دخیل اند که یکی از مهم ترین عوامل، افکار خودکشی است که مدت و قدرت و تغییر پذیری آن باید مدنظر قرار گیرد، در بین عوامل تغییر پذیر افکار مهم ترین عامل در کاهش خودکشی است و به طور مثال فردی که نگرش مثبتی در مورد خودکشی دارد با وقوع یک اتفاق ناگوار به احتمال بیشتر دست به خودکشی می زند، درمان، مراقبت و مداخله در بحران افراد آسیب پذیر باید مورد توجه قرار گیرد.
 
سلیمی ادامه داد: وقتی پدیده‌ای مانند خودکشی اتفاق می افتد به طور حتم عوامل مختلفی در شکل گیری و تصمیم آن فرد برای کشتن خود دخالت دارد که می‌طلبد همه متخصصان حوزه انسانی و سلامت، جامعه شناسان، روان شناسان، روان پزشکان، دولت‌مردان، سیاست‌گذاران مسئولان آموزش و تربیت کودکان و نوجوانان واکنش نشان دهند و پاسخگو باشند و این موضوع را به تحلیل بکشند و این اخبار مانند مابقی اخبار عادی به دست فراموشی سپرده نشود.
 
وی تاکید کرد: جان عزیزترین سرمایه یک انسان است و وقتی فردی عزیزترین، مهمترین، بزرگترین و ارزشمندترین سرمایه خود را از بین می‌برد، قربانی خود، خانواده و جامعه می‌شود، بی تفاوتی نسبت به آن جایز نیست و باید با آسیب شناسی، بررسی و اقدام‌های پیشگیرانه اجرا شود.
 
سلیمی عنوان کرد: فراگیری مهارت‌هایی از جمله حل مساله، تاب آوری بویژه در حالت بحرانی و در شرایطی که فرد درد و احساس استرس دارد، تنظیم هیجان‌های منفی، مدیریت خشم، چگونگی کنترل رفتارهای ناگهانی و فرزند پروری ضروری است و تنها در این صورت است که فرد می‌تواند در زمان بحران کمک و از وقوع حوادث پیشگیری کند.
 
وی اضافه کرد: وی در خصوص نقش رسانه‌ها در اطلاع رسانی خبر خودکشی اضافه کرد: رسانه‌ نباید مراحل خودکشی را به صورت شفاف اطلاع رسانی کند چون این خبر با واکنش‌های مختلف مردم هم مواجه می‌شود و از طرفی بسیاری نوجوانان هم این مطلب را می‌خوانند برهمین اساس بارها تأکید شده نباید این چنین خبر چاپ کرد زیرا این نوع اطلاع رسانی رسانه‌ها موجب می‌شود نوجوانان و کودکان راه خودکشی را یاد بگیرند.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: خودکشی دهمین علت اصلی مرگ در سراسر جهان است و میزان این کار در مردان بالاتر از زنان بوده و احتمال خودکشی مردان سه تا چهار برابر بیشتر است، هرکسی در زندگی خود مشکلات و توانایی سازگاری متفاوتی دارد و خودکشی نوعی آسیب چند بعدی رفتار است که عوامل متعددی در بروز آن دخالت دارد و همواره به عنوان یکی از مشکلات و نگرانی‌های بهداشت عمومی مطرح بوده است.
 
انتهای پیام


برچسب ها :

اخبار بانهخودکشیکاهشافکاررسانهآسیب شناسیجامعهکارشناس روانشناسی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی