یکشنبه 28 شهریور 1400 / 02:43|کد خبر : 4479|گروه : اجتماعي

کارشناس علوم تربیتی؛

در آموزش مجازی باید بر رویه مسئولیت پذیری دانش آموز تمرکز شود

در آموزش مجازی باید بر رویه مسئولیت پذیری دانش آموز تمرکز شود

حلیمه خدایاری کارشناس علوم تربیتی گفت: آموزش های غیرحضوری بر خلاف آموزش چهره به چهره نیازمند مهارت خودتنظیمی یا خودکنترلی است ، به این معنا که خود دانش‌آموز باید مسئولیت بپذیرد و به دنبال منابع علمی برود ولی متاسفانه هیچگاه در نظام آموزشی ما به این شیوه از یادگیری در مدارس توجه نشده است و این مساله در سنین پایین وجود ندارد.

 
حلیمه خدایاری کارشناس علوم تربیتی در گفتگو با خبرنگار آربابا خبر، با اشاره به آسیب های آموزش مجازی برای دانش آموزان؛ اظهار کرد: نظام آموزشی ما همواره مبتنی بر معلم و شاگردی بوده و این که دانش آموزان مجبور بوده اند به صورت حضوری تحصیل کنند ولی با شیوع کرونا ناگهان این شیوه ناکارآمد شد و فضای مجازی نیز نتوانست جایگزین خوبی برای آن باشد و نتیجه این که دانش آموزان دچار خسران شده اند.
 
 
 
وی افزود: امروز تبلت و گوشی هوشمند جایگزین کتاب و دفتر شده و جمعیت بسیاری از دانش آموزان به ویژه ساکنان روستاها و نقاط دورافتاده به دلیل محدود بودن پهنای باند اینترنت و نبود گوشی هوشمند با مشکلاتی مواجه هستند و والدین را نگران آینده تحصیلی فرزندان خود کرده است.
 
 
 
 
 
خدایاری بیان کرد: یکی از نگرانیهایی که والدین در دوران آموزش مجازی دارند، ارتباطات دانش آموزان در دنیای واقعی است، حضور در مدرسه و ارتباط با دیگر بچه ها، باعث تقویت روحیه تیمی و بالا رفتن عزت نفس در دانش آموزان می شود که در پیشرفت تحصیلی موثر است.
 
 
 
 
 
وی تاکید کرد: آموزش مجازی، نظارت مستمر و مجدانه خانواده را می‌طلبد که متاسفانه بیشتر خانواده‌ها به دلیل آشنا نبودن با نوع فعالیت آموزش مجازی از این مسوولیت شانه خالی می‌کنند، هم اکنون بخش قابل توجهی از والدین باسواد هستند و می‌توان با آموزش مناسب از آنها برای نظارت و ارزیابی فرزندان استفاده کرد.
 
 
 
 
 
خدایاری اضافه کرد: آنچه پیش از هر چیز برای ‌‌معلم و استاد در فضای مجازی اهمیت دارد، طرح درس مکتوب است، طرح درس، برنامه‌ای مدوّن و منظم است که یاددهی - یادگیری را آسان‌تر می‌کند، داشتن طرح درس در کلاس مجازی به مراتب مهم‌تر از کلاس‌های حضوری است، در طرح درس، عوامل اصلی فرایند تدریس به‌طور منطقی و به دور از آشفتگی پیش روی ‌‌معلم قرار می‌گیرد و او می‌تواند با اعتماد‌به‌نفس بالاتری به امر آموزش اهتمام ورزد.
 
 
 
 
 
وی عنوان کرد: استفاده از فضای مجازی بدون رصد و نظارت قطعاً آسیب‌هایی را برای کودک و نوجوان به همراه دارد و گاه باعث می‌شود او به صورت افراطی از فضای مجازی استفاده کند یعنی به یک یا سه ساعت در روز کفایت نکند و گاه از فیلترشکن هم استفاده کرده و ناخواسته وارد فضاهایی می‌شود که مناسب سن او نیست، اضطراب نیز یکی دیگر از آسیب‌های فضای مجازی است یعنی ممکن است کودک یا نوجوان مورد تهدید قرار بگیرد یا فیلم‌هایی را ببیند که مناسب سنش نیست.
 
 
 
 
 
خدایاری با اشاره به اینکه افسردگی یکی از آسیب‌های استفاده از فضای مجازی است،خاطر نشان کرد: در فضای مجازی کودک یا نوجوان تعامل اجتماعی رو در رو ندارد و این باعث می‌شود احساس انزوا کند و تنهایی در او شکل بگیرد، یکی از کارکردهای مدرسه اجتماعی شدن است و هم‌اکنون به دلیل خانه‌نشینی دانش‌آموزان، احساس تنهایی باعث افسردگی و بی حوصلگی آنها می‌شود و گاه ممکن است رفتارهای پرخاشگرانه هم داشته باشند.
 
 
 
 
 
انتهای پیام/


برچسب ها :

اخبار بانهآموزش مجازیتبلتدنیای واقعیپیشرفت تحصیلیطرح درسافسردگیکارشناس علوم تربیتی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی