دوشنبه 19 مهر 1400 / 08:43|کد خبر : 4509|گروه : سياسي

مناطق ویژه ای که فقط زمین برهوت هستند؛

وعده‌های بایگانی شده برای دولت جدید/ وقت تلف شده احداث منطقه آزاد تجاری را چه کسی پاسخگوست؟

وعده‌های بایگانی شده برای دولت جدید/ وقت تلف شده احداث منطقه آزاد تجاری را چه کسی پاسخگوست؟

ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان عمری به اندازه سه دهه دارد ولی در طول گذشت همه این سالها و علیرغم وعده های متعدد به نتیجه نرسید ولی سرانجام بعد از مطرح شدن چندین باره آن در مجلس شورای اسلامی، بالاخره همزمان با ایجاد چندین منطقه آزاد تجاری در کشور، این مهم نیز به سرانجام رسید.

به گزارش آربابا خبر، بعد از جنگ جهانی دوم کشورها برای پیشرفت اقتصادی و صنعتی به فکر ایجاد مناطق آزاد از کشورهای خود شدند که خارج از گمرک و برخی محدودیتها کالاهای خود را عرضه کنند و کالاهای مورد نیازی که نمیتوانند به هر دلیلی تولید کنند را وارد کنند.


مناطق آزاد مزایایی بسیار دارند که از جمله مهمترین آنها جذب سرمایه های خارجی برای بخش مولد انتقال و جذب تکنولوژی صنعتی و اقتصادی، ایجاد اشتغال، افزایش تولید و بالا بردن کیفیت تولید و کاهش قیمت تولید، اختصاص دادن قسمتی از بازار جهانی برای عرضه ی مستقیم و بدون واسطه تولیدات، ایجاد فضا برای تربیت نیروی انسانی فعال ،جذب توریسم و دهها و یا شاید صدها مزیت دیگر.


ولی یادمان باشد که تبدیل شدن به منطقه آزاد تجاری نیاز به زیرساختهایی دارد که اگر نادیده گرفته شود و کورکورانه فقط دست به دعا باشیم که منطقه مان به منطقه آزاد تبدیل شود نه تنها مفید نیست بلکه برعکس مضر و امنیت اقتصادی منطقه ی مرزی ما را از بین می برد.

 


منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان بعد از حواشی بسیار زیادی و رفت و برگشت های متعدد بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی، با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام به سرانجام رسید و این مهم در اردیبهشت ماه سال جاری به صورت رسمی ابلاغ شد.


ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان عمری به اندازه سه دهه دارد ولی در طول گذشت همه این سالها و علیرغم وعده های متعدد به نتیجه نرسید ولی سرانجام بعد از مطرح شدن چندین باره آن در مجلس شورای اسلامی، بالاخره همزمان با ایجاد چندین منطقه آزاد تجاری در کشور، این مهم نیز به سرانجام رسید، در حالی که شش ماه از تصویب منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان می گذرد ولی تاکنون هیچ گونه اقدامی در راستای شروع عملیات اجرایی این موضوع مهم در سطح استانی و ملی صورت نگرفته است.

 


منطقه آزاد بانه و مریوان یکی از توانمندترین مناطق اقتصادی کشور است


چندی پیش معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان گفت: منطقه آزاد بانه و مریوان به واسطه دارا بودن موقعیت مناسب اقتصادی و جغرافیایی یکی از توانمندترین مناطق اقتصادی کشور محسوب می شود.


 خالد جعفری با بیان این مطلب اظهار داشت: تصویب منطقه آزاد بانه و مریوان در شورایعالی مناطق آزاد کشور خبر خوشی برای تسریع روند توسعه پایدار استان خواهد بود.


 وی افزود: خوشبختانه به دلیل وجود منایع آبی و منایع طبیعی خدادادی و نیز نیروی انسانی توسعه محور موجب بوجود آمدن بستر لازم برای رشد و بالندگی اقتصادی استان کردستان شده است.


 جعفری در بخشی دیگر از سخنان خود اذعان داشت: کردستانیها مردمانی از بسیاری جهات از جمله مباحث اقتصادی توسعه یافته هستند و قطعا شرایط توسعه منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان را مهیا می کنند.


 جعفری در ادامه بر لزوم ارائه خدمات و زیرساختهای مورد نیاز و مشوقهای سرمایه گذاری دولت در این منطقه تاکید کرد.

 


عملیات اجرایی و عملیات تجاری این منطقه تا 6 ماه آینده


حمیدرضا مومنی دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور تیر ماه امسال در جریان بازدید از منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان اظهار داشت: بعد از تصویب مناطق آزاد جدید در مجمع تشخیص نظام و ابلاغ آن توسط ریاست جمهوری دبیرخانه مناطق آزاد در ۲ بخش کار خود را آغاز کرد.


وی اضافه کرد: ارزیابی ها و اقداماتی که در حوزه مجوزها  انجام می شود و اساسنامه و طرح جامع باید در شورای نگهبان و دولت مصوب شود که نقشه راه مناطق آزاد برای اقدامات آتی می شود.


مومنی ادامه داد: اقداماتی در حوزه زیرساخت ها نیز انجام می شود و مناطقی که از امکانات بهتری برخوردار است مشخص می شود که کدام مناطق فعالیت خود را زودتر آغاز کنند.


وی اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی بانه تمرین خوبی برای ایجاد منطقه آزاد تجاری است و این امکان را فراهم می کند که کار مناطق آزاد را در مناطقی که منطقه ویژه دارند سریعتر آغاز کنیم.


 دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: مزیت های که در منطقه آزاد بانه و مریوان وجود دارد با دیگر مناطق قابل مقایسه نیست و پیش بینی می شود حداکثر تا ۶ ماه آینده عملیات اجرایی و عملیات تجاری این منطقه آغاز شود.


وی با بیان اینکه وجود مرز رسمی در منطقه آزاد یکی از ویژگی های مهم برای ایجاد مناطق آزاد است ادامه داد: زیرساخت های منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان مناسب است و وجود مرز رسمی سیرانبند بانه و مرز باشماق مریوان مهمترین زیرساخت برای ایجاد منطقه آزاد است.


مومنی صادرات به اقلیم کردستان عراق را یکی از عناصر دسترسی به بازار عراق عنوان کرد و گفت: دسترسی به بازارهای منطقه ای یکی دیگر از مزیت های خوب برای ایجاد مناطق آزاد است که این مهم در بانه و مریوان محقق شده و ارتباطات برون مرزی خوبی با اقلیم کردستان عراق برقرار است.


وی اضافه کرد: تجربه تجار و بازرگانان این منطقه  یکی از مزیت ویژه است که ایجاد منطقه آزاد را سرعت می بخشد و سرمایه گذارانی که در زمینه تولید فعالیت می کنند نیز یکی از دیگر از ظرفیت های خوب برای تسریع در ایجاد منطقه آزاد هستند.


این مسوول کشوری، تولید و سرمایه گذاری در زمینه تولید را یکی دیگر ظرفیت های ایجاد منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: ماموریت اصلی ما در مناطق آزاد بویژه در مناطق آزاد جدید تولید و صادرات است که این رویکرد در این منطقه وجود دارد.


وی اضافه کرد: منطقه آزاد بانه و مریوان باتوجه به ظرفیت های که در زمینه تولید و صادرات وجود دارد یکی از مناطق آزاد موفق کشور خواهد شد.


مومنی اظهار داشت: برای برخورداری مردم منطقه از منطقه آزاد بانه و مریوان باید طرح جامع و اساسنامه آن مصوب کنیم که به زودی عملیات رسمی این منطقه شروع می شود.

 



انتظار داریم با شروع به کار منطقه آزاد تجاری، محرومیت و بیکاری در این مناطق از بین برود


بهزاد رحیمی ضمن اشاره به ظرفیت های بالای شهرستان بانه و تاثیرات مثبت تصویب منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان، بیان کرد: انتظار داریم با شروع به کار منطقه ویژه اقتصادی  و منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان، محرومیت و بیکاری در این مناطق از بین برود.


وی ضمن اشاره به ادامه بی تفاوتی های مدیران و مسئولان استان کردستان در خصوص تعیین تکلیف منطقه ویژه بانه و منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان، اظهار کرد: هنوز مدیریت و برنامه عملیاتی در منطقه آزاد بانه و مریوان مشخص نشده و مردم ‌و ‌سرمایه گذاران‌سرگردانند و ادامه این روند نیز در استان نگران کننده است.


نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به اینکه منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان به نقطه صفر مرزی و بازارچه های مرزی متصل است و از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار می باشد می تواند نتایج بسیار خوبی را در استان و حتی کل کشور داشته باشد ولی متاسفانه توجه به این مهم مورد بی مهری مسئولان قرار داشته است.


وی ضمن تاکید بر تعیین مدیری توانمند ومتخصص برای این منطقه، گفت: در نشست اخیر نمایندگان عضو فراکسیون مناطق آزاد با دبیر سعید محمد، جدید شورای عالی مناطق آزاد کشور بر تعیین فردی توانمند برای مسئولت منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان تاکید شد و مقرر شد که این مهم به عنوان یکی از مسائل مهم استان کردستان در اولویت قرار گیرد.


رحیمی گفت: انتظار داریم که دولت جدید به دور از شعارزدگی و در راستای کمک به رفع مشکلات و دغدغه های مردم استان کردستان از جمله تعیین تکلیف منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان، فعالیت های بهتری را در دستور کار قرار دهد و هر چه سریعتر زمینه برای راه اندازی این مهم را در دستور کار قرار دهد.



برچسب ها :


نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی