یکشنبه 29 آذر 1394 / 12:52|کد خبر : 518|گروه : اقتصادي

مجلس با کلیات لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری بانه و مریوان مخالفت کرد

مجلس با کلیات لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری بانه و مریوان مخالفت کرد

نمایندگان مجلس با کلیات لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و اصلاح محدوده برخی از مناطق آزاد مخالفت کردند.

به گزارش آرباباخبر به نقل از میزان، نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز (یکشنبه 29 آذر) مجلس شورای اسلامی، با کلیات لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی و اصلاح محدوده برخی از مناطق آزاد مخالفت کردند.

 
بر این اساس نمایندگان با 117 رأی موافق، 85 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در صحن مجلس با کلیات این لایحه مخالفت کردند.
 
گفتنی است پیش از رأی‌گیری محمدرضا باهنر گفت: براساس تبصره 1 ماده 117 قانون برنامه پنجم توسعه برقراری هرگونه تضعیف یا معافیت مالیاتی در طول برنامه ممنوع است. این مهم اعم از اینکه موضوع لایحه باشد یا طرح مصداق دارد، لذا با توجه به اینکه لایحه مغایر برنامه پنجم توسعه است، بنابراین تصویب آن نیاز به دو سوم رأی نمایندگان دارد.
 
پس از مخالفت نمایندگان با کلیات لایحه مذکور، باهنر که ریاست جلسه علنی امروز را برعهده داشت، گفت: به نظر نمی‌رسد مشکلی درخصوص تصویب این لایحه وجود داشته باشد، چرا که براساس آیین‌نامه داخلی مجلس اگر طرح یا لایحه‌ای در مجلس به تصویب نرسد، می‌توان با 50 امضا آن را مجدد به جریان انداخت، اما به هر حال باید کمیسیون رعایت حال بیشتری کند تا با ضابطه بیشتر و محاسبه دقیق‌تر این موضوع پیگیری شود.
 
در ابتدای این بررسی، رحیم زارع به‌عنوان سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش کمیسیون متبوعش در خصوص لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی و اصلاح محدوده برخی از مناطق آزاد را قرائت کرد.
 
نماینده مردم آباده و بوانات در مجلس شورای اسلامی گفت: این لایحه براساس مصوبه جلسه علنی 17 آذر 94 به این کمیسیون به‌عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود که با حضور مسئولان و کارشناسان دستگاه‌های ذی‌ربط و همچنین کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بحث واقع شد و به استناد تبصره 2 ماده 155 آیین‌نامه داخلی مجلس با لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم به شماره چاپ 319 ، لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی جاسک در استان هرمزگان و منطقه ویژه اقتصادی دارویی در استان البرز به شماره چاپ 1269، لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی بوشهر به شماره چاپ 1363 و لایحه ایجاد یک منطقه آزاد تجاری صنعتی و 11 منطقه ویژه اقتصادی به شماره چاپ 1559 اقدام شد و در جلسه 22 آذر 94 با اصلاحاتی در متن به شرح زیر به تصویب رسید.
 
وی ادامه داد: علت اینکه چرا مناطق آزاد و مناطق ویژه را گسترش می‌دهیم آن است که بتوانیم از پتانسیل‌های کشورمان استفاده کنیم. 3 هزار کیلومتر مرز ساحلی در کشور وجود دارد که هنوز نتوانسته‌ایم از آنها استفاده کنیم. این در حالی است که بسیاری از کشورها از مرز ساحلی خود به خوبی استفاده می‌کنند.
 
زارع تاکید کرد: بند 11 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری درخصوص توسعه مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی است، بنابراین کمیسیون با در نظر گرفتن این سیاست‌های نظام، لایحه را بررسی و تصویب کرده است.
 
گفتنی است قبل از بررسی این لایحه و اظهارنظر موافقان و مخالفان، احمد توکلی در تذکری از نحوه بررسی این لایحه در کمیسیون انتقاد کرد و گفت: این لایحه حاصل تجمیع 5 لایحه دولت است که برای تغییرات آن زمان زیادی وجود نداشت تا نمایندگان به بیان دیدگاه‌ها و اظهارنظرهای خود بپردازند.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، ‌اسلامشهر و پردیس در مجلس گفت: بدون شک این وضعیت حقوق نمایندگان را ضایع می‌کند، لذا نباید مورد تایید قرار گیرد.
 
محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مورد این لایحه هیجانات زیادی بین نمایندگان وجود دارد، از برخی نمایندگان درخواست کرد تا اجازه صحبت به دیگران نیز داده شود.  
 
نایب‌رئیس مجلس ضمن وارد ندانستن تذکر توکلی گفت: کمیسیون اقتصادی قبل از بررسی این لایحه اعلامیه‌ای برای زمان بررسی این لایحه ارائه داده بود، بنابراین مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
 
علی‌اصغر زارعی نیز در تذکر و اخطاری پیرامون بررسی لایحه مذکور افزود: دولت لایحه‌ای به مجلس ارائه کرده که کمیسیون آن را در 5 لایحه تلفیق کرده است، لذا موضوعی که اکنون در دستور کار صحن قرار گرفته، فراتر از یک لایحه است و به نظر می‌رسد خروجی کمیسیون، لایحه نیست، بلکه طرحی است که نمایندگان آن را نوشته‌اند.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، ‌اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این لایحه مغایر اصل 75 قانون اساسی است، تاکید کرد:‌ در لایحه دولت 7 منطقه آزاد ویژه ذکر شده، اما در گزارش کمیسیون 80 منطقه آزاد اضافه شده است که این برای دولت بار مالی دارد.
 
باهنر در پاسخ به تذکر زارعی گفت: براساس ماده 146 آیین‌نامه کمیسیون می‌تواند گزارش لوایح مشابه را در یک گزارش تقدیم مجلس کند.
 
نایب‌رئیس مجلس افزود: در مورد اصل 75 این لایحه نیز باید گفت که این موضوع باید بررسی شود و اگر پیشنهادی مطرح شد که به تقلیل درآمدها و افزایش هزینه‌ها انجامید، آن زمان است که باید در مورد اصل 75 بودن این لایحه اظهارنظر شود.


برچسب ها :

منطقه آزاد تجاریمجلسمخالفتلایحه

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی