جمعه 3 مهر 1394 / 09:33|کد خبر : 55|گروه : سياسي

يادداشت/

بي كفايتي عربستان در مديريت مناسك حج يا بي نظمي حجاج؟

بي كفايتي عربستان در مديريت مناسك حج يا بي نظمي حجاج؟

حادثه مرگبار مراسم حج امسال در «مشعر المنی» که طبق آخرین آمار، به کشته و مجروح شدن بیش از ۳۳۰۰نفر از حجاج منجر شده قلب و روح همه مسلمانان را جریحه دار کرد و جاي اين سئوال را در اذهان ايجاد مي كند كه چه كسي مقصر اين فاجعه انساني است؟

به گزارش خبرنگار آرباباخبر، حادثه مرگبار مراسم حج امسال در «مشعر المنی» که طبق آخرین آمار به کشته و مجروح شدن بیش از  ۳۳۰۰نفر از حجاج منجر شده، كه 125 نفر از آمار كشته هاي اين حادثه تلخ مربوط به حجاج ايراني است قلب و روح همه مسلمانان بويژه هموطنان عزيزمان را جریحه دار کرد.


دولت عربستان بجاي اينكه پاسخگوي اين تقصير باشد انگشت اتهام را در این حادثه به سوی حجاج آفريقايي نشانه رفته و مي گويد: بی نظمی و حرج و مرج خود حجاج موجب بوجود آمدن اين حادثه شده كه همه اين اظهارات چيزي جز توجيه و بهانه تراشي مقامات سعودی براي شانه خالي كردن از زير بار مسئوليت اين فاجعه انساني نيست.

جالب اينجاست كه دو هفته فبل نيز حادثه سقوط جرثقيل در مسجد الحرام نيز 62 کشته و حدود ۳۰ مجروح برجا گذاشت كه در اين حادثه 12 زائر ايراني دجار مجروحيت شدند.


 شواهد و گفته ها حاكي از عبور خودروي وزير جنگ عربستان و جانشين وليعهد و صدها نيروي امنيتي عربستان به داخل صفوف حجاج شده كه مسیر حجاج را تغییر داده و خودروی حامل "محمد بن سلمان" كه بر خلاف مسیر و با سرعت از "منا" عبور مي کرده موجب ایجاد رعب و وحشت در میان حجاج و آغاز اين فاجعه مرگبار شده است.

علي رغم بهانه تراشي مسئولان سعودي و تلاش برخي رسانه هاي فارسي زبان بيگانه در طبيعي جلوه دادن اين حادثه و ربط دادن آن به برنامه از قبل تعيين شده، اين حادثه يك حادثه مديريتي و سوء تدبير مقامات برگزار كننده مناسك حج است.

از آغاز مناسک حج تاکنون عملکرد ضعیف دولت عربستان که متولی انجام این مراسم است انتقادهای زیادی به همراه داشته در یازدهم ماه جاری میلادی (سپتامبر) نیز سقوط بالابر ساختمانی در مسجدالحرام به کشته شدن 62 جاجي از جمله زخمي شدن 11 ایرانی منجر و در حادثه‌ای دیگر آتش سوزی هتل حجاج در مکه نیز منجر به زخمی شدن شماری از آنها و تخلیه 1500 نفر از حاجیان شده و معلوم نیست که زائران خانه خدا باید تا چند سال دیگر قربانی بی کفایتی این رژیم بشوند تا سران آن به فکر تامین امنیت حجاج حاضر در مناسک حج بشوند.



 ولي آنچه كه در اين ماجرا پرواضح است اين است كه فاجعه امسال حج يك فاجعه بي سابقه در طول تاريخ حج بوده كه رنگ حج امسال را سياه كرد و موجب شد تا خانواده زائريني را كه با هزاران اميد جشم انتظار بازگشت عزيرانشان از مراسم حج بودند را به ماتم نشانده و براي هميشه خاطره اي تلخ از مناسك حج به يادگار گذارد.

 


 



برچسب ها :

آرباباخبرفاجعه مناسك حجعربستان

نظرات کاربران :

admin9 [جمعه 3 مهر 1394 | 10:12] پاسخ

اين رژيم از اولش هم سفاك و خون ريز بود

ش [جمعه 3 مهر 1394 | 10:14] پاسخ

مسلمانها بايد فكري براي اين فاجعه بكنند

فرزانه [جمعه 3 مهر 1394 | 10:16] پاسخ

اين رژيم مانند يهوديها هستند چرا كه جز خودشون كسي رو داخل آدم حساب نمي كنند.

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی