جمعه 11 دی 1394 / 14:13|کد خبر : 581|گروه : اجتماعي

از تیله بازی بچه های دیروز تا تبلت کودکان امروز !

از تیله بازی بچه های دیروز تا تبلت کودکان امروز !

تیله بازی، هفت سنگ، عمو زنجیرباف، قایم باشک، موش و گربه، گرگ و گله از بازی های قدیمی و سنتی بودند که بچه های دهه ی قبل کودکی هایشان را با این بازی ها بزرگ کردندحال آنکه بازی بچه‌های امروز با تبلت و رایانه شکل می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار آرباباخبر به نقل از آفتاب دل، اتل‌متل توتوله، گاو حسن چه جوره، هفت سنگ، عمو زنجیرباف، قایم باشک، موش و گربه، گرگ و گله و ... از بازی های قدیمی و سنتی بودند که بچه های دهه ی قبل کودکی هایشان را با این بازی ها بزرگ کردند و هنوز هم با گذشت سالها خاطرات زیادی از آن دارند. حتی اسم همین بازی‌های قدیمی برای آن نسل، یا‌دآور خاطراتی شیرین است، بازی بچه‌های دیروز تیله‌بازی و الاکلنگ و گرگم به هوا بود و حال آنکه بازی بچه‌های امروز با تبلت و رایانه شکل می‌گیرد.


امروز همه چیز تغییر کرده حتی بازی‌های کودکانه. آپارتمان‌نشینی، شلوغی و ناامنی کوچه و خیابان، اشتغال پدر و مادر و... باعث شده شکل بازی‌های امروزی متفاوت از گذشته شود. آنها امروز دوست دارند انگری‌برد را بازی کند، بچه‌های امروزی کمتر فرصت، علاقه و امکان بازی‌های قدیمی را دارند و کمتر مایلند بازی‌های جمعی انجام دهند، اسباب‌بازی‌های انفرادی نزد آنها از محبوبیت زیادی برخوردار است و بازی‌های گروهی تقریبا در حال منسوخ شدن است، آنها هیجانی را در بازی‌های دیجیتالی جست‌وجو می‌کنند که نسل قدیم هیچ حسی نسبت به آنها ندارند.


امروزه بازی‌های رایانه‌ای بیش از اسباب‌بازی‌ها مورد توجه كودكان و نوجوانان قرار می‌گیرند كه نظارت نداشتن بر این بازی‌ها و همچنین نداشتن برنامه‌ریزی در میزان زمان بازی می‌تواند مضرات بسیاری به همراه داشته باشد.


در شرایط موجود،قطعا بازی‌های رایانه‌ای بهترین ابزار برای توسعه فرهنگی هستند كه باید از این ابزار مناسب نهایت بهره را برد، ایجاد بازی‌های رایانه‌ای بومی می‌تواند به عنوان سلاحی در برابر بازی‌های غربی باشد كه خانواده‌ها باید به این مهم توجه كنند.

 

یكی از ابزارهای جدید آموزشی، استفاده از بازی‌های رایانه‌ای است كه برنامه‌ریزی برای استفاده مناسب از این ابراز از ضروریات است.


اسباب بازی‌ها جای خود را به بازی‌های رایانه‌ای داده اند
یكی از شهروندان سنندجی كه 2 فرزند دارد، در این باره می‌گوید: وقتی اسباب بازی‌ها جای خود را به بازی‌های رایانه‌ای می‌دهند، باید برنامه‌ریزان كشور برای آن تمهیداتی بیندیشند و برای این نوع از بازی‌ها و خلاق كردن و هوشمندی فرزندان این مرز و بوم خود به ساخت بازی‌های رایانه‌ای بپردازند.


سلیمه شعبانی بیان می‌كند: البته باید مسئولان فرهنگی و آموزشی قبل از آمدن این نوع وسیله ابزار آن را فراهم می‌كردند و از ابتدا برای مقابله با بازی‌های وارداتی كه بسیاری از آنها مخرب است، دست به تولید بازی‌های ایرانی می‌زدند.


بازی ایرانی انتخاب كن
یكی دیگر از شهروندان نیز اظهار می‌كند: من نمی‌توانم فرزندم را مجبور به انتخاب وسیله ای برای بازی و سرگرمی کنم. او طبق سلیقه‌ای كه دارد بازی مورد نظر خود را كه متاسفانه بیشتر ساخته كشورهای خارجی است انتخاب می‌كند.


فتانه بیان می‌گوید: هر وقت می‌گویم بازی ایرانی انتخاب كن در جواب می‌گوید؛ اگر كشورمان بازی خوب بسازد قطعا از آنها برای بازی استفاده می‌كنم.

تولید بازی‌های رایانه‌ای‌در ایران
بازی‌های رایانه‌ای با سرعت هر چه تمام‌تر تولید می‌شوند؛ به طوری كه صنعت بازی‌های رایانه‌ای توانسته است از ابرصنعت‌های دیگر پیشی بگیرد. برخی از كشورها مانند كانادا، فنلاند، آمریكا و ژاپن گوی سبقت را از دیگر كشورها ربوده‌و با وجود این بازی‌ها توانسته‌اند مفاهیم فرهنگی خود را و یا مفاهیم ضد ارزشی را  كه می‌تواند نسل جوان كشورهای مختلف را به سلطه و به استعمار خود در آورد نشانه بروند و آثار فوق‌العاده و انكار ناپذیری بر ذهن و روح قشر جوان بگذارد.



برچسب ها :

بچه های دیروزتبلت بازیآرباباخبر

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی