دوشنبه 14 دی 1394 / 10:03|کد خبر : 612|گروه : اقتصادي

مردم کردستان همچنان چشم انتظار افتتاح پروژه پتروشیمی کردستان

مردم کردستان همچنان چشم انتظار افتتاح پروژه پتروشیمی کردستان

علی رغم گذشت 10 سال از کلنگ زنی پتروشیمی کردستان و با وجود اعلام تاریخ های مکرر از سوی مسئولین مبنی بر زمان بهره برداری از این پروژه،کماکان مردم کردستان چشم انتظار بهره برداری از این پروژه هستند.

به گزارش آرباباخبر، شرکت پتروشیمی کردستان در نزدیکی روستای سرنجیانه سنندج واقع شده و عملیات اجرایی آن از سال 84 آغاز و پس از وقفه‌ای 6 ساله از سال 90 از سر گرفته شد.

 

عملیات اجرایی پروژه پتروشیمی کردستان، شامل خاک‌برداری، انتخاب پیمانکار و موضوع دریافت فاینانس  در سال 84 انجام شد اما این زمان مصادف با دوران تحریم های شدید بین المللی علیه ایران شد و این پروژه مانند بسیاری از پروژه های دیگر در کشور تحت تاثیر تحریم، روند اجرای آن متوقف شد.

 

شرکت پتروشیمی کردستان در زمینی به مساحت 130 هکتار در دست احداث است، میزان اعتبار ارزی آن را 247 میلیون یورو و اعتبار ریالی آن را نیز 2 هزار و 30 میلیارد ریال اعلام شده است.

 

خط لوله اتیلن غرب شامل پتروشیمی های لرستان، مهاباد و کردستان پس از تکمیل، ظرفیت 3 و نیم میلیون تن اتیلن را دارد  که با 2 و نیم میلیون تن از پارس جنوبی و 1 میلیون تن از گچساران که به همین خط لوله تزریق خواهد شد، خوراک 12 مجتمع پتروشیمی را تکمیل می کند.

 

مسئله حائز اهمیت در پروژه پتروشیمی کردستان، وعده های مکرر مسئولین در رابطه با زمان بهره برداری از این پروژه است.

 

فریدون خالد زاده مدیر عامل شرکت پتروشیمی کردستان در آبان ماه 93 در جریان بازدید وزیر صنعت و معدن و تجارت از این پروژه، از بهره برداری این شرکت در تابستان 94 خبر داد و گفت: تاکنون این پروژه بیش از 83 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

وی همچنین فاز پیش راه اندازی پروژه پتروشیمی کردستان را اسفند ماه 93 اعلام کرده بود.

 

با گذشت 10 ماه از سال جاری، بهره برداری از پروژه پتروشیمی کردستان تاکنون محقق نشده است و سفر رئیس جمهور در مرداد ماه سال جاری نیز نتوانست در تسریع عملیات اجرایی موثر واقع شود.

 

در اوایل دی ماه سال جاری همزمان با اعلام سفر یک روزه وزیر صنعت و معدن به استان کردستان که البته لغو گردید، تاریخ جدیدی برای بهره برداری از کارخانه پتروشیمی کردستان اعلام شد.

 

محمد دره وزمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در 7 دی سال جاری گفت: کارخانه پتروشیمی کردستان سال 95 به بهره برداری می رسد.

 

زمان، هزینه و کیفیت سه عنصر اصلی در برنامه ریزی و اجرای پروژهاست، بطوریکه هدف اصلی در برنامه ریزی پروژه ها، اتمام آن طبق کیفیت مطلوب و هزینه برآورد شده، در زمان بندی مشخص است.

 

طولانی شدن روند پروژه ها و تجاوز زمان پایان آن از زمان بندی تعیین شده، به دلایل مختلف عدم تامین منابع مالی، ضعف مدیریت و ... می باشد که منجر به افزایش هزینه ها و حتی در مواقعی عدم رسیدن به کیفیت مطلوب می شود.

 

خط لوله اتیلن غرب، مجموعه‌ای از کارخانه‌های پتروشیمی در غرب، شمال غربی و جنوب غربی ایران است که شرکت پتروشیمی کردستان نیز به عنوان حلقه اصلی و مهم این لوله با هدف تکمیل آن و تولید 300هزار پلی اتیلن سبک در سال ایجاد شده است.

منبع: کردتودی



برچسب ها :

خلف وعدهپروژه پتروشیمی کردستانافتتاحآرباباخبر

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی