سه شنبه 15 دی 1394 / 12:38|کد خبر : 626|گروه : اجتماعي

غذاها ی محلی و سنتی در کردستان به خاطره ها پیوسته

غذاها ی محلی و سنتی در کردستان به خاطره ها پیوسته

غذاها ی محلی و سنتی کردستان متاسفانه امروزه رنگ و بوی فراموشی به خود گرفته بطوریکه در زندگی مردم امروزی کردستانی حتی در روستاها نیز به خاطره تبدیل شده‌ است.

به گزارش آرباباخبر،  غذا به عنوان یک گرایش در شاخه‌ای از گردشگری با عنوان گردشگری فرهنگی و یکی از بهانه‌های سفر در دنیا است، همچنین به عنوان یکی از جاذبه‌های قابل توجه برخی از گردشگران حرفه‌ای در ایران از نظر بهداشت، سلامت و فرهنگ راهش را به اقتصادی شدن و ایجاد درآمد و اشتغال باز کرده است.


پخت و پز به سبک محلی و سرو غذا به سبک پیشینیان برای متنوع کردن منوی غذایی گردشگران در مناطق مختلف یکی از استراتژی‌های مهم دست‌اندرکاران گردشگری در دنیاست که به جز حفظ ارزش‌ها، فرهنگ و اقتصادی کردن گردشگری انتخابی آگاهانه و آزاد در اختیار گردشگر گذاشت تا به او این اطمینان را بدهد که برای آسایش او هر روز به خدماتش اضافه می‌کند.


استان کردستان نه تنها دارای طبیعت زیبا و آثار و اماکن باستانی فراوانی می باشد بلکه به دلیل قدمت دیرینه، آثار فرهنگ قدیمی در مراسمات شادی و عزا و سایر جشن ها و حتی غذاهای آنها دیده می شود.


غذاهای محلی کردستان که ریشه در فرهنگ دیرینه کُردها دارد در بین غذاهای محلی ایران دارای جایگاه خاصی بوده و در نوع خود منحصر بفرد می باشند.
غذاهای محلی استان، نه تنها به عنوان جاذبه های فرهنگی کردستان به شمار می روند بلکه به دلیل مواد ترکیب شده در آن دارای خاصیت غذایی فوق العاده ای نیز هستند.


اکثر زنان کُردستانی در پخت و پز غذاهای محلی، تبحر خاصی داشته و این هنر را که ریشه در تمدن و فرهنگ آنان دارد نسل به نسل به دختران خود آموزش داده اند  و تا به امروز گوهر این هنر بدون نقص باقی مانده است.


بی‌توجهی به تنوع غذایی در گردشگری کردستان

 منوی غذا و پخت و پز به سبک ایرانی یکی از روش‌های نام‌آشنای آشپزی در دنیاست. با وجود اقلیم‌های متنوع آب‌و‌هوایی و رشد محصولات مختلف غذایی اکنون ایران دارای منویی متنوع و گسترده از غذاهای بومی است که بسته به نوع سنتی بودن یا نفوذ مدرنیته مانند کردستان قابل تقسیم‌بندی و صد البته سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری است. ظرفیتی که با وجود بسترهای مناسب در مناطق مختلف همچنان از دید دست‌اندرکاران گردشگری و مسئولان استانی کم‌اهمیت یا شاید بی‌اهمیت جلوه می‌کند.


غذایی همچون کلانه، موضوعی که به برند گردشگری برای جذب گردشگر در دنیا تبدیل شده و شاید تنها بهانه سفر به یک منطقه همچون استان کردستان می‌شود، هنوز الزامی برای حضور و رونق دوباره آن در زندگی اجتماعی مردم یا حداقل تاسیسات گردشگری مازندران به‌طور فراگیر وجود ندارد.

در حالی که نادیده گرفتن غذاهای محلی و کم فروغ شدن جایگاه آن در غذای ایرانی دلایل بی‌شماری دارد، اما به اعتقاد برخی کارشناسان بهترین و کوتاه‌ترین  راه حل برای آشتی دادن مردم با این سبک غذایی آبا و اجدادی، رونق آن در بستر گردشگری است.


با اقتصادی کردن این بخش از فرهنگ ایرانی و ایجاد اشتغال در قالب توسعه غذاهای بومی و محلی آن هم در چارچوب گردشگری، حتی غذاهای فراموش شده هم دوباره بازیابی می‌شود.


فراموشی غذاهای محلی
غذاها موضوعی مغفول مانده و ناشناخته هستند که رنگ و بوی فراموشی به خود گرفته و در زندگی مردم امروز کردستانی ها حتی در روستاها نیز به خاطره تبدیل شده‌اند و فرهنگ آشپزخانه‌های پر جنب و جوش و سفره‌های رنگارنگ و سالم خانگی، جای خود را به ساندویچ، کنسرو و فست‌فود داد.

فراموش کردن الگوهای بومی و اصیل یعنی نابودی بخش مهمی از دستاوردهای فرهنگی یک کشور که سالیان طولانی برای شکل‌گیری و قوام آن تلاش شده است.


انسان همیشه به دنبال تنوع و نو کردن شرایط زندگی بوده و هست. بنابراین باید شیوه‌ای اتخاذ شود تا ارزش‌های فرهنگ بومی به ویژه غذاهای بومی توجه مردم را جلب کرده و طبق خواست و احساس نیازشان به سفره‌های روزانه آنان بازگردد.

منبع: آفتاب دل



برچسب ها :

غذاهای سنتی کردستانگردشگریکردهاآرباباخبر بانه

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی