پنجشنبه 17 دی 1394 / 10:06|کد خبر : 637|گروه : سياسي

یادداشت/

دشمن شناسی وارونه دولت روحانی

دشمن شناسی وارونه دولت روحانی

یکی از دانشجویان دانشگاه کردستان در یادداشتی نوشت: دولت تدبیر و امید با دشمن شناسی وارونه و تشخیص غلط اولویت ها و موضع گیری منفعلانه خود در برابر اقدامات دولت سعودی در منطقه برای دست اندازی مستقیم یاغیر مستقیم به مناقع ملی یا ایدئولوژیک جمهوری اسلامی، آنان را گستاخ تر نموده است, شاید اگر در مقابل اقدام به اعدام شیخ نمر، دولت هم اقدامی در خور از خود نشان می داد، ابتکار عمل اکنون در دست ایران بود و شاهد اتفاقات مقابل سفارت این کشور هم نبودیم.

به گزارش آرباباخبر، یکی از دانشجویان فعال سیاسی دانشگاه کردستان در یادداشتی به تحلیل موضع گیری های دولت حسن روحانی در مقابل اعدام شیخ نمر پرداخته که متن کامل این یادداشت در زیرآمده است:

در پی اعلام خبر اعدام شیخ نمر توسط دولت سعودی مردم جهان و بویژه مردم ایران منتظر واکنش دولت مردان ایران به این اقدام بودند اما آنچه شاهد آن بودند با تصورات آنها کاملا در تضاد بود, میتوان گفت کمتر کسی در داخل و خارج از ایران احتمال این نوع برخورد با این قضیه را از جانب دولت جهوری اسلامی ایران داشت.

 

 اولین و مهمترین واکنش‌ دولتمردان ایران پیام ۵ بندی حسن روحانی بود که سه بند آن، پرداختن به ماجرای تعرض به سفارت این کشور و محکوم کردن عاملان آن است. هرچند که این اقدام قابل دفاع نیست؛ اما اینکه نفر دوم یک نظام سیاسی، به مناسبت شهادت شهید نمر توسط حکومت آل سعود پیامی صادر کند ولی سه پنجم آن حمله به نیروهای داخلی باشد، جای بسی تأمل دارد.

نکاتی که در این پیام نهفته است حاکی از آن است که دولت تدبیر و امید با دشمن شناسی وارونه و تشخیص غلط اولویت ها و موضع گیری منفعلانه خود در برابر اقدامات دولت سعودی در منطقه برای دست اندازی مستقیم یاغیر مستقیم به مناقع ملی یا ایدئولوژیک جمهوری اسلامی، آنان را گستاخ تر نموده است, به طوری که تنها با کلام نه چندان قاطع مسئولان میانی و ارشد دستگاه دیپلماسی دولت، جواب این اقدامات داده شده است.

حمایت‌های مختلف مالی و غیرمالی از جریانات تکفیری در سوریه و عراق، همکاری با آمریکا در پروژه کاهش قیمت نفت، حمله به یمن، ماجرای هتک حرمت به دونوجوان ایرانی در فرودگاه جده و نهایتا فاجعه منا لیستی از مهمترین اقدامات خصمانه حکومت سعودی پس از روی کارآمدن دولت روحانی است. نکته مهمی که باید مورد توجه قرارگیرد این است که همه ی اینها اقدامات عملی حکومت عربستان سعودی است؛ اما واکنشهای دولتمردان و دستگاه دیپلماسی دولت نسبت به این اقدامات تنها اعلام مواضع بود.

 

الویت اصلی دستگاه دیپلماسی کشور از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم تعامل با آمریکا و مسئله هسته ای بوده است و در سایر حوزه ها صرفا به اعلام موضعی نه چندان مقتدرانه و انقلابی بسنده کرده است. علاوه بر این اصرار برخی چهره ها در دولت و حامیان آن بر روابط برادرانه و نزدیک ایران با عربستان بر گستاخی سعودی ها افزوده است.

از دست دادن ابتکار عمل در مقابل اقدام دولت سعودی سبب شده است که اکنون و در شرایطی که جمهوری اسلامی بدلیل اقدامات چند سال اخیر عربستان در جایگاه مطالبه گر قرار داشته است، شاهد رفتار حق به جانب دولت سعودی باشد. شاید اگر در مقابل اقدام به اعدام شیخ نمر، دولت هم اقدامی در خور از خود نشان می داد، ابتکار عمل اکنون در دست ایران بود و شاهد اتفاقات مقابل سفارت این کشور هم نبودیم.

یکی از علل اتفاقات اخیر در مقابل سفارت عربستان همین اقدامات منفعلانه دولت در قبال گستاخی های عربستان می تواند باشد. بعد از حادثه منا و قضیه فرودگاه جده و تعرض به دو نوجوان ایرانی احساسات مردم خدشه دار شده و از دولت عربستان خشمگین بودند حال با اعدام رهبر شیعیان عربستان و عدم واکنش مناسب دولت مردان به این سلسله اقدامات کاسه صبر مردم را لبریز کرد و از ساعات اولیه اعلام خبر اعدام شیخ نمر شاهد تجمع مسالمت آمیز مقابل سفارت عربستان بودیم و به دلیل ازدهام جمعیت در ساعات پایانی روز و اضافه شدن گروه های دیگر به تجمعات و عدم مدیریت صحیح صحنه از سوی نیروی انتظامی شاهد سنگ اندازی و آتش سوزی مشکوک بخش هایی از این سفارت بودیم که مهمترین عامل آن شاید کوتاهی دستگاه امنیتی در تامین امنیت و کنترل احساسات مردم باشد.

از سوی دیگر عدم اقدامات متقابل دولت مردان تدبیر و امید در برابر اقدامات عربستان در شعله ورتر کردن خشم مردم بی اثر نبوده است. این در حالی است که اصل اقدام متقابل یکی از بدیهی ترین اصول رفتاری بین الملل است.

موضع گیری های رییس جمهور در قبال حوادث مقابل سفارت عربستان و درخواست رسیدگی سریع و خارج از نوبت دستگاه قضایی به این موضوع نشانگر عدم شناخت دشمن می باشد و  انتظار مردم از دولت و در رأس آن رئیس جمهور محترم آن است که این چنین موضع گیری های قاطعانه را در مقابل دشمنان از خود نشان دهند و چهره واقعی و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان نشان دهند.

منبع: کرد دانش



برچسب ها :

دشمن شناسیدولت روحانیشیخ نمرعربستانعراق و سوریهدانشجوآرباباخبر بانه

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی