شنبه 19 دی 1394 / 08:45|کد خبر : 654|گروه : اجتماعي

در گفتگو با آرباباخبر مطرح شد

گلایه های یک روشندل بانه ای از مشکلات نابینایان در نظام بانکی ایران

گلایه های یک روشندل بانه ای از مشکلات نابینایان در نظام بانکی ایران

این رویداد در تاریخ: دوزازدهم دی ماه سالجاری برای یکی از نابینایان بانه ای در یکی از بیمارستانهای تهران به وقوع پیوسته است .

به گزارش خبرنگار آرباباخبر، پرستار با عجله از اتاق عمل بیرون آمد و به ما اطلاع داد که بیمار شما به فلان وسیله در اتاق عمل نیاز دارد که باید سریعاً تهیه کنید من با دوستم که همراهم بود به سرعت به داروخانه بیمارستان مراجعه کردیم تا وسیله مورد نیاز خود را تهیه کنیم اما برای پرداخت هزینه ما را به قسمتی دیگر از بیمارستان ارجاع دادند که از شانس بد ما دستگاه کارتخوان این قسمت از کار افتاده بود.

ما که برای رساندن هر چه زودتر این وسیله به اتاق عمل زمان برایمان بسیار حیاتی و مهم بود گفتیم:  «خانم، اکنون راه چاره چیست؟ باید وسیله سریعاً به اتاق عمل برسد ...»! خانم کارمند در جواب گفتند: «بروید از شعبه‌ی بانک ملی که در حیات بیمارستان هست با فیش بانکی مبلغ را پرداخت کنید».

دلهره و ترس داشت به ما فشار می آورد اما این تنها راه حل ممکن بود بنابراین با عجله به بانک رفتیم و فیش مورد نظر را تکمیل کرده و به مسئول مربوطه دادیم، جناب مسئول با دیدن فیش و حضور من گفتند: «این قبض متعلق به کدام یک از شماست » من گفتم: «مال بنده است » اما مسئول باجه در جواب من گفتند: «چون شما نابینا هستید نمی‌تونید از حسابتان پول برداشت کنید؛ مگر این که تعهد‌نامه‌ی محضری با خود به همراه داشته باشید)! گفتم: «آقا، مریض من در اتاق عمل منتظر برگشت منه و بدلیل اینکه کارتخوان بیمارستان کار نمی‌کرد من به ناچار به بانک مراجعه کردم و م شرایط ما خیلی بحرانی است پس من حالا چه کار باید بکنم؟ تو رو خدا فکری، راه چاره‌ای ...»! ایشان در جواب من گفتند: «به رئیس شعبه مراجعه کنید. از من کاری ساخته نیست»!

بالاخره با تمام آن فشار روانی که در آن موقع مثل کوه بر دلم سنگینی می‌کرد به رئیس شعبه مراجعه نمودم؛ اما جناب رئیس با تکیه بر مسند ریاست و رجوع به بخشنامه های بانکی که در این زمینه در ایران به تصویب رسیده است  با لحن و نگاهی رئیس مابانه گفتند «آقا، یک نابینا نمی‌تواند از حسابش وجهی برداشت کند خودتان که بهتر می‌دانید ... این کار غیر قانونی است که در واقع به نفع خود شماهاست»!!!

با کمی عصبانیت گفتم: «جناب رئیس، این فردی که در اتاق عمل به وسیله احتیاج دارند همسر بنده هستند و شما باید شرایط من را درک کنید عمل بدون بیهوشی انجام می گیرد و مطمئنم که الان ایشان به شدت درد می کشند درد جناب خودتون را جای من بگذاری، من باید به همسرم کمک کنم واقعاً سخته ایشون در اتاق عمل منتظرند! متوجه هستید ... آقا، وقتی دیدم به هیچ وجه حرف های من برایش مهم نیست به ایشان گفتم  اصلاً شما به من یک میلیون و دویست هزار تومان بعنوان قرض الحسنه بدهید و هر چه بخواهید در ازای  این کار بعنوان گرو در اختیار شما قرار می دهم اینکار را که می‌توانید انجام دهید! لطفا وضعیت مرا درک کنید »

رئیس با درایت ما را دعوت به صبر کرد و  گوشی تلفن را برداشت تا با شعبه بانک ملی بانه  تماس بگیرد و پس از اینکه کارمند بانک ملی بانه گوشی تلفن را جواب داد با لحنی عامرانه خطاب به او گفتند: «سلام، شعبه‌ی آزادی بانک ملی بانه؟ ... شما حسابی به نام جناب آقای ... دارید؟ ... شما چرا به یک نابینا کارت بانکی سیبا دادید؟ مگه نمی‌دونید این کار غیره قانونیه؟ ...»!

با این صحبتهای مسئول بانک از کوره در رفتم و با عصبانیت گفتم: «شما دارید اذیت می کنید و از انسانیت بویی نبرده اید! شما نه دل دارید نه عاطفه شما که وضعیت فعلی منو درک نکردید  هیچ ، بلکه دارید با این حرف هایتان حرمت انسانی مرا هم می شکنید! و در عوض کمک به من دارید به کارمند انسان‌ دوست بانه که حرمت یک انسان را به دلیل معلولیتش زیر پا نگذاشته تشر می زنید ؟ شما رباتی انسان نما هستید که بدون ذره‌ای فکر به تخریب من و امثال من مشغولید؛ بدون این که از خودتون بپرسید این کار شایسته هست یا نه! ...»

 فیش بانکی را گرفتم و آنرا پاره  کردم جو این بگو مگوهای بین ما باعث شد که وقت افراد زیادی گرفته شود  و  چند نفر دیگر که پشت سر ما بودند مدت زیادی معطل شده و سرو صدایشان در بیاید بطو ریکه یکی از آنها ناراحت شد و گفت: «این خیلی کار زشتیه که شما ما رو این همه معطل می‌کنید»! اما من که اصلاً حوصله نداشتم جواب بسیار تندی به او دادم که به هیچ وجه شایسته و در حد من نبود.

متأسفانه مصوباتی در کشور ما وجود دارند که با رای مسئولین بانکها به تصویب می‌رسند که صراحتاً حقوق انسانی معلولین را نادیده گرفته‌اند.

تصویب این بخشنامه ها همان و تخریب شخصیت و آسیب‌های دیگر انسانی معلولین همان! در ماده یک اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده است (تمام افراد بشر آزاد به دنیا می آیند و از لحاظ کرامت و حقوق با هم برابرند). به این ترتیب اعلامیه به نحو موکدی، کرامت انسانی را مورد توجه قرار داده و ضمن افزودن قید (زاتی) به کرامت آن را متعلق به تمامی اعضای خانواده انسانی دانسته و همچنین کرامت زاتی را به عنوان مبنای عدالت آزادی و صلح جهانی محسوب نموده است. بخشنامه یا مصوبه ای که زمان ارائه‌ی کارت بانکی از من تعهد‌نامه‌ی محضری طلب می‌کند، مبنی بر این که تمام مسئولیت این حساب با خود من است، چرا هنگام برداشت از حساب بانکی باز هم تعهد‌نامه‌ی محضری می‌خواهد؟! چرا تنها برای برداشت یک ملیون تومان مبلغ پس‌انداز در بانک، مبلغ 60 یا 70 هزار تومان بابت تعهد‌نامه بر من تحمیل می‌کند؟! چرا برای آن دسته از افراد که سواد خواندن و نوشتن را هم ندارند مانع‌تراشی‌هایی نمی‌کنید؟! در ماده 11 اعلامیه اسلامی حقوق بشر که در سال 1990 در قاهره به امضا رسید، آزادگی انسان را مورد توجه قرار داده است و اعلام نموده، هیچ کس حق به بردگی کشیدن، ذلیل، خار یا مقهور کردن، استثمار یا به بندگی کشیدن انسان را ندارد. هستند نابیناهایی که هیچ کس و کاری را ندارند، آنان چه می شوند؟ لابد هیچ. این در حالی است که روح خداوند در انسان دمیده شده و او مسجود ملائکه است همچنین در اصل 19 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رفع تبعیض ناروا و بند 9 اصل 3 همین قانون به منع هتک حیثیت صراحتاً پرداخته شده است.

نا مناسب بودن معابر و مکانهای شهری جهت حرکت معلولین، بی امکاناتی در تمام حوزه های زندگی مانند امر تحصیل، نگاه ترحم آمیز و تحقیر‌کننده‌ی آنها و... کم بود که قاعده و قانون هم به کمک آمد که مسئله را نهادینه تر سازد؟. بنده و همه آن دسته از معلولانی که چنین آسیبهای روانی اجتماعی  را تحمل می نماییم از هر آن کس که دغدغه انسانی و دستی در آتش این هیزم انسان سوز دارد خواهشمندیم با استفاده از مرکب و مسند مسئولیت اقدامی عملی جهت ساختن فضایی سالم برای همه به ویژه معلولین جامعه انجام دهند. بگذارید حد اقل ما هم کمی زندگی کنیم ... این که خواهش زیادی نیست! مگر نه؟
 

تو کز محنت دیگران بی غمی،          نشاید که نامت نهند آدمی.



برچسب ها :

روشندلآرباباخبرمعلولیننابینا

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی