شنبه 3 بهمن 1394 / 12:13|کد خبر : 772|گروه : فرهنگي

عدم سرمایه گذاری در حوزه فیلمسازی کردستان

عدم سرمایه گذاری در حوزه فیلمسازی کردستان

فیلمسازی در دنیا به عنوان گرانترین هنر در دنیا، شناخته شده است که سرمایه گذاری در آن می تواند بسیار سودده باشد، اما متاسفانه این هنر گران در کردستان به دلیل عدم سرمایه گذاری مغفول مانده است.

به گزارش آرباباخبر، فیلمسازی و سینما به عنوان هنر هفتم در دنیا گرانترین هنر دنیا شناخته شده است که سرمایه گذاری بر روی آن می تواند بسیار پر سود بوده و اقتصاد کشورها را تحت تاثیر قرار دهد.

 

در همین راستا برای توسعه صنعت سینما در کردستان و شکل گیری سینمای کُردی، باید سرمایه گذاران زیادی را وارد عرصه فیلمسازی کرد.

 

یکی از دلایل مغفول ماندن سینمای کردستان و رغبت نداشتن سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این بخش، مشكلات اقتصادی در كشور و نبود ثبات اقتصادی است.

 

احمد رمضانزاده کارگردان فیلم سینمایی حکایت عاشقی گفت: متاسفانه افراد بسیاری هستند که سرمایه گذاری در برج سازی را بر سرمایه گذاری در سینما و فیلمسازی ترجیح می دهند چون معتقدند بازگشت سرمایه در سینما بسیار پایین است.

 

مهمترین مسئله در سینما، بازگشت سرمایه است، و بازگشت سرمایه در سینما به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از این موارد استقبال مخاطبان از آن است.

 

رمضانزاده در این باره به خبرنگار کُردتودی گفت: مهمترین عامل در پیشرفت و توسع سینمای کردستان به خود مردم و مخاطبان برمی گردد که باید از آثار هنرمندان در حوزه سینما استقبال کنند.

 

وی به اهمیت بازگشت سرمایه در سینما اشاره کرد و گفت: تا زمانی که این صنعت پُر سوده نباشد سرمایه گذاران حاضر به سرمایه گذاری نخواهند بود و در کردستان نیز خود مردم با استقبال از فیلم های مرتبط، گام مهمی در جذب سرمایه گذاری در حوزه سینمای این استان بر خواهند داشت.

 

یکی دیگر از مشکلات حاکم بر سینمای کشور که البته سایه بر سینمای استان نیز افکنده است و باعث مغفول ماند آن شده است مشکلات اکران فیلم ها در سینماست؛ فیلم های خوب فیلمسازان کردستان در گوشه و کنار ایران و دنیا به نمایش در می آید اما متاسفانه در شهرهای استان کردستان نمایش داده نمی شوند و یا اینکه با تاخیر زیادی به این مناطق می رسد.

 

احمد رمضانزاده با بیان اینکه مافیای اکران بر سینمای کشور حاکم است گفت: با اینکه فیلم حکایت عاشقی درباره بمباران حلبچه است، و مرتبط با تاریخ و فرهنگ کُردهاست اما با اکران آن مخالفت شد؛ در صورتیکه فیلم های هایی که هیچ ربطی با فرهنگ کردستان نداشت به راحتی و به سرعت مجوز اکران در این استان را گرفته بودند.

 

می توان هنرهای دستی، موسیقی، نقاشی، تئاتر، مجسمه سازی را در قالب فرهنگ اسلامی به خدمت هنر هفتم درآورد و همزمان با شناساندن فرهنگ کُرد به دنیا و همچنین هموار سازی ورود گردشگران زیادی به این منطقه ، جایگاه فیلمسازی کردستان را تقویت کرد.

 

کیوان مجیدی فیلمسازی کردستانی در این باره می گوید: فقر برنامه ریزی در کارنامه چند سال گذشته مسئولان فرهنگی کردستان بسیار مشهود بوده تا جایی که نتوانسته اند از این پتانسیل عظیم انسانی هم در جهت حل معضلات جامعه و هم در جهت اعتلای نام ایران در مجامع جهانی بهره بگیرند، بی تردید ساخت فیلم برپایه فرهنگ و هویت مردم کردستان حرف های جهانشمول و انسانی زیادی دارد که می تواند با تمام مردم دنیا ارتباط برقرار کند و همچنان مهم ترین سفیر فرهنگی ایران در سراسر دنیا باشد.

 

مجیدی با اشاره به ضعف های بنیادین در حوزه سینمای کردستان بیان کرد: فیلمسازی در کردستان به شیوه آماتور و غیرحرفه ای در جریان است؛ بنابراین فیلمساز در این منطقه از همان مرحله پیش تولید نیاز به کمک و همراهی مردم دارد، از انتخاب بازیگر گرفته تا انتخاب لوکیشن و ... در این روند کسانی پیدا می شوند که هنر به خصوص سینما را مستمسکی برای رسیدن به اهداف پوچ و پلید خود قرار می دهند.

 

فیلم ها به عنوان محصول اقتصادی که تاثیرات فرهنگی بسزایی دارند تا زمانی که بازار خود را پیدا نکنند مشکلات سینما برطرف نمی شود؛ در این میان باید مسئولان در دستگاه های فرهنگی به بررسی نقاط ضعف فیلمسازی در سینمای کردستان بپردازند و بخش معینی از بودجه کلانی که در سطح کشور به فیلمسازی اختصاص داده می شود به صنعت فیلمسازی کردستان تعلق گیرد.

 

از طرف دیگر به منظور جذب مخاطب و کمک به بازگشت سرمایه فیلم ها در کردستان، مسئولان فرهنگی می توانند در مناسبت های مختلف به پخش فیلم در ادارات، سازمان ها و.. اقدام نمایند تا گامی موثر در توسعه صنعت مغفول مانده فیلمسازی در استان کردستان برداشته شود.

انتهای پیام/



برچسب ها :

فیلم سازیسینمااقتصادهنر هفتمکردستان

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی