دوشنبه 5 بهمن 1394 / 11:03|کد خبر : 789|گروه : اقتصادي

رئیس سازمان مناطق آزاد تجاری- صنعتی:

ایجاد منطقه آزاد در بانه مبادلات تجاری با اقلیم کردستان را گسترش می دهد

ایجاد منطقه آزاد در بانه مبادلات تجاری با اقلیم کردستان را گسترش می دهد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مناطق آزاد تجاری- صنعتی توضیحاتی را درباره لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری جدید و لزوم تغییر مسیر مناطق آزاد تجاری ارائه داد و گفت: ایجاد منطقه آزاد در بانه مبادلات تجاری با اقلیم کردستان را گسترش می دهد.

به گزارش آرباباخبر، اکبر ترکان که برای دفاع از لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی جدید در مجلس حاضر شده بود، گفت: نگاه دولت این است که مناطق آزاد جدید قطب تعامل ایران با همسایگان تبدیل شود.

او ادامه داد: صادرات کالاهایی مثل محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بازار جهانی دارد، اما بیشترین تقاضای مصنوعات صنعتی کشور در همسایگان وجود دارد، بنابراین از جغرافیای ایران مناطقی را بدین منظور در نظر گرفتیم.

رئیس سازمان مناطق آزاد تجاری- صنعتی افزود: از طریق منطقه آزاد شلمچه با عراق جنوبی تعامل داریم؛ مهران برای تجارت با عراق مرکزی، بانه برای تجارت با اقلیم کردستان، ماکو برای تجارت با ترکیه، اردبیل در حوزه آذربایجان، انزلی در حوزه خبر، اینچه‌برون در حوزه ترکمنستان و قزاقستان، زابل برای تجارت با افغانستان و چابهار برای تجارت با پاکستان و سواحل جنوبی. جاسک هم به عنوان منطقه‌ای است که می‌خواهد پایانه دوم صادرات نفت خام ایران باشد. بوشهر نیز ظرفیت مستعدی در حوزه کار با خلیج فارس دارد.

ترکان خاطرنشان کرد: از سال92 که آغاز کار دولت بود گروهی تشکیل شد که مناطق آزاد را آسیب‌شناسی کند. در این آسیب‌شناسی به این نتیجه رسیدند که مناطق آزاد بر اساس فلسفه تأسیسش موفقیت ندارد و جهت‌گیری‌هایشان باید اصلاح شود.

او افزود: البته قبل از اینکه هر یک از منتقدان به این مسأله بپردازند من گزارشی تهیه کردم که مناطق آزاد وارداتی شده‌اند و باید مسیر آنها را به سمت صادرات تغییر دهیم. ممکن است گفته شود مگر کشور صادراتی بوده که مناطق اقتصاد را صادراتی کنیم یا می‌گویند سرمایه‌گذاری خارجی چقدر بوده که در مناطق آزاد باشد؟ چون تحریم‌های ظالمانه‌ای اعمال شده به طور طبیعی امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در جغرافیای ایران با مشکل تحریم مواجه بوده و اینطور نیست که مناطق آزاد قابلیت جذب سرمایه نداشته باشند.



برچسب ها :

اکبر ترکانمناطق آزادبانهاقلیم کردستان

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی