دوشنبه 5 بهمن 1394 / 09:21|کد خبر : 793|گروه : سياسي

شهرداری ما جزء کدام دسته است؟

شهرداری ما جزء کدام دسته است؟

شهرداری های یک از اثرگذارترین سازمان های در زندگی روزمره شهروندان می باشند. در ایران نهاد شهرداری با معضلات کثیری مواجه می باشد. شاید ریشه بسیاری از این معضلات به نحوه تعریف و جایگاه این نهاد بر می گردد بهرحال شهرداری های کشور در بُعد ارزیابی عملکرد شهرداری های کشور کارنامه مشابهی را برای خود بدست نیاورده اند.

به گزارش آرباباخبر، بسیاری از اندیشمندان حوزه مسائل شهری معیار کار مفید را در بررسی عملکردهای شهرداری های کشور در نظر دارند. در بررسی وضعیت سازمان ها و نهادی ها خصوصی ما به پنج طیف فعالیت ادارات روبرو هستیم.

 

شهرداری کار

شهرداری فعال و خادم را می توان شهرداری کار نامید. این دسته از شهرداری ها برای حل مشکلات شهروندان به جدیدترین و علمی ترین روش ها اتکا نموده اند. از مردم نظر خواهی می کنند. با گروه های ذی نفع شهر به اجماع می رسند. سرمایه های خصوصی را جذب می کنند. مجریان واقعی قوانین شهری اند. به محیط زیست شهر توجه دارند. حلال مشکلات حاشیه نشینان اند. فعال بهسازی و توانمندسازی بافت های معلول شهرند و هزاران پارامتر دیگر.

 

شهرداری کم کار

این دسته از شهرداری ها در کل هدف خدمت به شهر و شهروندان را در نظر دارند منتها با یک و یا چند چالش مواجه اند که در نهایت باعث اختلال در خدمت گذاری نهایی به شهر می شود. گاهی مسائل مالی، گاهی مسائل حقوقی و زمین، آلودگی های صنعتی، کمبود نیروی انسانی متخصص و خدوم، عدم همکاری های شهروندان، مسائل فرهنگی، مسائل سیاسی، و ... هزاران مسئله فراتصور دیگر در شهرداری های کم کار پیگری می شوند اما با شیوه احسن با توجه به چالش های روبرو به اتمام نمی رسند.

 

شهرداری بی کار

این دسته از شهرداری ها عموما هدف انتفاع شخصی مدیران بالای شهرداری را در برنامه دارند و اصولا در حل مشکلات و یا برنامه ریزی برای آینده شهر هیچ کاری را انجام نمی دهند. انفعال شهرداری می توان بر گرفته از مسائل بسیار زیادی باشد. عدم بکار گیری نیروهای دلسوز و بومی، متخصص و با تجربه، مشکلات بسیار زیاد مالی، فقدان همکاری های سازمانی و فراسازمانی، نبود اعتماد شهروندان به شهرداری و ... . مهمترین تفاوت چالش های شهرداری های بی کار با شهرداری های کم کار در نتیجه نهایی ارائه خدمات می باشد. در چنین شهرهایی، شهرداری به مسائل اجتماعی شهر بی توجه است، شهرداری به مسائل ترافیک بی توجه است، شهرداری مسئول نیست، شهرداری اصلا و ابدا نمی تواند و یا نمی خواهد کاری انجام دهد.

 

شهرداری تظاهر به کار

این نوع شهرداری بر سیاست های پوپولیستی اتکا دارند و در نهایت اقدام به تظاهر سازی به کار دارند. این دسته از شهرداری ها همواره سعی دارند همه مشکلات را حل شده بدانند. اساساً چنین شهرداری هایی به اصلاحات اساسی نیاز دارند تا به توانند به وضعیت مطلوب برسند. برای مثال برای حل مشکلات ترافیک به خط کشی معابر و رنگ آمیزی جدول های معابر اکتفا می نمایند. اصولا چنین شهرداری هایی روزی باعث بروز مشکلات اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و ... در سطح شهر خواهند شد.

 

شهرداری های فرار

این دسته از شهرداری ها عموما از آن دسته از شهرداری ها به شمار می آیند که همواره در اندیشه استفاده از منابع شهرداری برای کسب موقعیت های بهتر برای خود و در مرحله بعد فرار هستند. این چنین شهرداری هایی باعث نابودی حال و آینده شهرها خواهند شد. در نهایت وقتی جرم آشکار گردد آنان نیز عزیمت به فرار می نمایند.

 

این پنج دسته مطلق نیستند و از شهری به شهری و از معاونتی به معاونت دیگر و از منطقه ای به منطقه ای دیگر متفاوت می باشد. امیدوارم شهرما شاهد شهردار کار باشد و کار و خدمات اساس شهرداری شهرما باشد. در ادامه باید بگویم که مسئول شهرداری فرار، تظاهر به کار، بی کار، کم کار و کار در وهله اول، شهروندان (خودمان)، سازمان های مردم نهاد، شورای شهر و در نهایت خود شهرداری می باشد. اگر شهرداری ما تظاهر به کار است مطمئن باشیم که شهروندان نیز تظاهر به کار هستند. اگر شهرداری کم کار است مطمئن باشیم که خود نیز کم کاریم.

 

امیدواریم روزی برسد که همه کار و خدمت را از خود شروع کنیم تا در مرحله بعد انتظار کار و خدمت از نهادی ذی قدرت باشیم.

یادداشت: امیر شریفی



برچسب ها :

شهرداریشهرداری کارشهرداری کم کارشهرداری بی کارشهرداری تظاهر به کار

نظرات کاربران :

علی از بانه [پنجشنبه 22 بهمن 1394 | 22:48] پاسخ

همه باید شهر و شهردار و شورای شهر را از خود بدانیم و در ضعف هایشان ایشان را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم (دنیای مجازی) یاری دهیم
حال از لحاظ مدیریت شهری یا جامعه شناسی یا عمرانی و ....ممکن کاستی باشد وظیفه است
در کنار آشنایی با این مفاهیم و نیز اراءه انتقاد حقست که راهکار نیز اراءه شود

محمد [سه شنبه 27 بهمن 1394 | 11:01]

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی