سه شنبه 13 بهمن 1394 / 13:02|کد خبر : 869|گروه : اقتصادي

پسابرجام و لزوم تدوین استراتژی های سرمایه دانش محور در کردستان

پسابرجام و لزوم تدوین استراتژی های سرمایه دانش محور در کردستان

محسن مصطفایی کارشناس ارشد علوم سیاسی در یادداشتی به بررسی وضعیت پسابرجام و لزوم تدوین استراتژی های سرمایه دانش محور در کردستان پرداخته است.

به گزارش آرباباخبر، توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور هنگامی محقق می شود که با رشد و گسترش سرمایه ها و منابع اقتصادی و اجتماعی همراه باشد. در همه کشورها  این روند به عنوان یک اصل پذیرفته شده، که گسترش فنی و صنعتی در جامعه همراه با پرورش نیروی انسانی متخصص و کارآمد مجموعاً افزایش فرآوری و تولید را ممکن می سازد و همچنین فرایندهای عملیاتی مبتنی بر بکارگیری دانش و تکنولوژی فرایند توسعه را شتاب می بخشد.کشور ما در طی سال های گذشته با توجه به تحریم ها و فشارهای خارجی و مشکلات اقتصادی ناشی از آن، برای رفع  نیازهای خود وابسته به واردات از دیگر کشورها بود؛ اکنون که پس از اتخاذ رویکرد عقلانیت محور و مدارای سیاسی و توافقات جامع هسته ای با جامعه جهانی، گشایش های مناسبی برای انجام کارها و تصمیمات راهبردی فراهم شده، لازمست بسترهای لازم برای انجام کارهای متعدد و جامع برای حل این مشکلات فراهم شود و کشور در ریل صحیح توسعه قرار گیرد و مسیر پیشرفت و تعالی را طی نماید.

در این راستا همفکری و همکاری در جهت تولید نیازهای استراتژیکی کشور که نه تکنولوژی بالایی نیاز دارد و نه کسی به فکر تولید افتاده، لازمست با توجه به  موقعیت ژئوپلتیک و منحصر به فرد ایران در منطقه با مدیریتی کارافرین و پویا مهندسی گردد؛ که این امر می تواند یک بازار عظیم منطقه ای را فراهم نماید.
بزرگترین رکن هر تجارت سرمایه است و بدون سرمایه هیچ تجارتی امکان پذیر نمی باشد اما سرمایه چیست؟
در قدیم الایام سرمایه فقط دارایی نقدی بود و هر کسی دارای نقدیگی کافی بود وارد تجارت و فعالیت صنفی می گردید ولی در همان زمان هم اگر در حرفه مورد نظر تجربه نداشت مقرون به شکست می شد به همین جهت همیشه باید یک دوره کاراموزی را می گذراند، از ارامنه قدیم، بهترین تاجر کسانی بودند که دوره شاگردی را در بازار گذرانده و پس از گذشت سالیان و کسب تجربه و آشنا شدن به بازار و افراد آن به مرور و پله پله رشد می کردند. این آموزش خود در بردارنده دو پارامتر تخصص و اعتبار می شد که ارزش آن از نقدینگی در حساب بانکی بیشتر بود.
علم اقتصاد امروزه سرمایه ها را تفکیک کرده و سرمایه را فقط وجه نقد نمی داند؛ بلکه تجربه، تخصص، اعتبار و دانش فنی نیز در دایره سرمایه قرار گرفته اند. دنیای امروز دیگر تنها ماشین الات و پول، تولید ثروت نمی کنند، نتیجتاً ایده و دانش بیشترین تولید ثروت را در بردارند، همچنین ارزش کالا نیز به مواد مصرفی و جنس آن بستگی ندارد و در قیمت یک کالا میزان علم و کارامدی کالا، میزان هنر استفاده شده در آن و نیاز مردم به آن محصول در ارزش گذاری آن سهم دارند. یک لباس بسته به طراحی آن قیمت گذاری می شود، جنس و کیفیت هم دخیل هستند که در همان ها نیز علم تاثیرگذار بوده، یک پارچه نانو با یک پارچه معمولی تفاوت دارد و... همینطور تکنولوژی و کاربرد محصول، یک وسیله الکتریکی مانند موبایل بسته به توانایی ها و کیفیتش قیمت گذاری می شود نه نسبت به مواد بکار رفته و قابل مقایسه با یک یخچال نیست. لذا باید بدانیم فکر انسان دانش، تجربه و اعتبار فرد هر کدام جداگانه سرمایه ای هستند که در اقتصاد نقش آفرینی می کند و به همراه نقدینگی و بیشتر از میزان نقدینگی در تولید ثروت نقش آفرینی می کند.
با توجه به فضای پسابرجام باید اهداف توسعه ای و استراتژیک استان با در نظر گرفتن آمایش سرزمین در جهت مقابله با فقر و حل مشکلات اقتصادی، بهروری بهینه از منابع طبیعی از جمله منابع معدنی، توسعه روستاها و جلوگیری از مهاجرت به داخل شهر، فراهم کردن خدمات بهداشتی و درمانی و ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه پویا، از جمله شبکه مواصلاتی و ارتباطی، جاده ها،... و کارخانجات، توسعه بازارچه های مرزی و نیز ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری- صنعتی، ایجاد شهرک های اقماری تجاری در شهرهای استان، مکانیزه کردن کشاورزی و دامپروری، توسعه فرهنگ کارآفرینی، توسعه گردشگری تجاری و تاریخی در استان، جذب سرمایه گذاری های خارجی و داخلی در استان با دادن مشوق های ویژه، انتقال تکنولوژی مناسب برای صنعت و رونق تجارت خارجی و کسب مازاد تراز تجاری با شرکای خارجی عمده باشد.

لذا ضروریست با راهبردی آگاهانه و جامع از شرایط محیطی استان یعنی درک فرصت ها و تهدیدها در ابعاد داخلی و خارجی بر مسئله توسعه نیافتگی استان فایق آمد و برنامه ای جامع مبتنی بر آمایش سرزمین، توسعه منطقه ای و درونزا، پرورش سرمایه های انسانی و اجتماعی، اشتغال مولد و گسترش شبکه های تولید و فراوری تدوین و عملیاتی نمود.

منبع: کردپرس



برچسب ها :

توسعهپسابرجامسرمایهکردستانتجارت

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی