یکشنبه 25 بهمن 1394 / 08:49|کد خبر : 953|گروه : اقتصادي

تبدیل شدن بانه و مریوان به منطقه آزاد از وعده های توخالی دولت بود

تبدیل شدن بانه و مریوان به منطقه آزاد از وعده های توخالی دولت بود

نمایندگان مجلس به علت وجود ایرادات گوناگون لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه مریوان را رد کرده و این هم به جمع وعده‌های توخالی دولت تدبیر و امید مثل تخصیص یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از اعتبارات صندوق توسعه ملی به کردستان و اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ویژه به بخش تولید استان که یک ریال از آنها تحقق نیافت، پیوست.

به گزارش آرباباخبر، تأثیرپذیری برنامه‌ریزی‌های توسعه از منافع سیاسی جناح‌های غالب و قدرت رانت جویان دو ویژگی خطرناک در اجرای برنامه‌هاست که روند شکوفایی همه جانبه را به انحراف می‌کشد و به جای ایجاد فرصت آسایش برای همگان زمینه دسترسی نامشروع عده‌ای خاص به منابع کشور، بیت‌المال و حقوق عامه را فراهم می‌کند.

 

نظام‌های حاکمیتی، نهادهای سیاسی، تشکل‌های مدنی و نظام رسانه‌ای باید تمام تلاش خود را جهت جلوگیری از بروز این پدیده نامشروع در جامعه به کار گیرند زیرا اگر شکل گیرد دیگر محال است نابود شود و می‌رود تا تبدیل به بخشی از رفتار همگانی و سبب ایجاد مافیاها شود.

 

ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی مریوان و بانه، هنوز مراحل قانونی، حقوقی، فنی و مالی خود را نگذرانده بود که امواج تبلیغات و منت‌گذاری توسط دولتیان گوش فلک را کَر کرد و این حرکت ناتمام را چنان بزرگ کردند انگار که معجزه‌ای بزرگ برای زدودن غبار عقب ماندگی از کردستان رخ داده است و تا چند روز آینده حضور کردستان در رده آخر صنعت، درآمد سرانه، استاندارد جاده‌ای، نرخ رشد جمعیت و تخصیص بودجه به پایان رسیده و این منطقه قطب اقتصادی خاورمیانه و الگوی دنیا می‌شود.

 

سوی دیگر این موج مانور تبلیغاتی، نمایندگان استان در مجلس بویژه حوزه انتخابیه مریوان، سقز و بانه قرار داشتند، که با نصب صدها بنر سفارشی مزین به عکس خویش، مصاحبه‌های پر اغراق با رسانه‌ها، حضورهای شیک پوشانه در شبکه‌های تلویزیونی و لبخندهای ملیح در سخنرانی‌های عمومی نقش خویش در ایجاد منطقه آزاد را یک نقش بی‌بدیل نمایش می‌دادند.

 

سوی دیگر این موج جنبش دلالان هستند که با استفاده از این فرصت اقدام به تحرکات سودجویانه متنوع کرده و در تکاپوی بافتن کلاه از این نمد پوسیده برای گذاشتن بر سر مردم هستند.

 

در همان ابتدا عده‌ای با رویکرد انتقادی این موضوع را نگریستند و آن را بیشتر یک مانور سیاسی برای جلب نظر مردم و جذب آرا انتخابات مجلس و خبرگان دانستند و دلایلی مثل نبود زیرساخت‌هایی مثل زمین، جاده، راه آهن، فرودگاه، نگرفتن موافقت سازمان جنگل‌ها و مراتع و سازمان محیط زیست و عدم وجود مصوبه مجلس برای آن می‌آوردند اما موج تبلیغات کاذب و اغراقات چنان بالا بود که جرأت طرح موضوع را از آنها گرفت.

 

تا اینکه نوبت به تصمیم مجلس رسید و نمایندگان به علت وجود ایرادات و اشکال گوناگون آن را رد کرده و این هم به جمع وعده‌های توخالی دولت تدبیر و امید مثل مفاد بیانیه ۱۰ ماده‌ای اقوام و اقلیت‌ها، تخصیص یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از اعتبارات صندوق توسعه ملی به کردستان در سفر دکتر نوبخت و اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ویژه به بخش تولید استان در سفر دکتر روحانی که یک ریال از آنها تحقق نیافت، پیوست.

 

منبع: الف



برچسب ها :

منطقه آزادبانه و مریواندولتکردستان

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی