دوشنبه 26 بهمن 1394 / 09:33|کد خبر : 960|گروه : اقتصادي

پایین بودن قدرت خرید مردم توهم کنترل تورم را به بار آورده است/ در شرایط رکود، تولید ضربه می خورد/ گرانی همچنان ادامه دارد

پایین بودن قدرت خرید مردم توهم کنترل تورم را به بار آورده است/ در شرایط رکود، تولید ضربه می خورد/ گرانی همچنان ادامه دارد

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگر مبنای سیاست گذاری ها در بحث اقتصاد تقویت تولید ملی در نظر گرفته شود، خروج از رکود را هم می توان مشاهده کرد؛ به عبارت دیگر اشتغال زیاد شد و تولید افزایش پیدا می کند و به طور همزمان تورم نیز کنترل می شود.

به گزارش آرباباخبر، حجت اله عبدالملکی، عضو ائتلاف اصولگرایان و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص اظهارات اخیر دولت مبنی بر اینکه علت رکود، کنترل تورم است، اظهار داشت: بیان دوگانه رکود و تورم از نظر علمی درست نبوده که از سوی مسئولین بارها و بارها تکرار شده است.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر با توجه به علم اقتصاد می توانیم شرایطی را در جامعه داشته باشیم که نه رکود و نه تورم در جامعه وجود نداشته باشد و برعکس شرایطی هم می تواند به وجود آید که به دنبال آن رکود و تورم با هم در جامعه وجود داشته باشد.

عضو ائتلاف اصولگرایان با بیان اینکه جایگزینی رکود با تورم مربوط به یک نظریه آمریکایی است که حدود 30 سال پیش توسط اقتصاددانان منسوخ شده است تأکید کرد: در حال حاضر بحث این است که در یک شرایط تورمی ممکن است رکود هم به وجود بیاید چرا که ممکن است تولید کنندگان به جای اینکه منابع خود را صرف تولید کنند، اقدام به خرید دارایی ها مانند زمین و مسکن می کنند و در این راستا تولید لطمه می خورد.

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات مجلس در ادامه گفت: اگر مبنای سیاست گذاری ها در بحث اقتصاد تقویت تولید ملی در نظر گرفته شود، خروج از رکود را هم می توان مشاهده کرد؛ به عبارت دیگر اشتغال زیاد شد و تولید افزایش پیدا می کند و به طور همزمان تورم نیز کنترل می شود.

عبدالملکی با اشاره به اینکه یکی از علل افزایش قیمت ها و بروز تورم کمبود کالا است خاطرنشان کرد: اگر مبنای اقتصاد تولید قرار بگیرد هم با رکود مبارزه شده است و هم با تورم و باز هم باید تأکید کرد که دوگانه رکود- تورم بر اساس نظریات چند ده سال پیش است که منسوخ شده است.

وی با اشاره به اینکه کسانی که رکود را حاصل کنترل تورم می دانند، از علم روز اقتصاد بهره کافی نبرده اند؛ گفت: در نظریات جدید این موضوع باطل شده و آنچه که باعث شده است دولت تصور کند در راستای کنترل تورم موفقیتی کسب کرده این است که سرعت رشد قیمت ها کاهش پیدا کرده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن بیان اینکه کاهش تورم که اکنون مطرح شده به معنای کاهش قیمت ها نیست یادآور شد: در شرایطی که ادعا می شود تورم کاهش پیدا کرده، همچنان شاهد افزایش قیمت ها هستیم، اما سرعت افزایش آن کمتر شده است.

عضو ائتلاف اصولگرایان خاطرنشان کرد: دولت تصور نکند که اقدامات دولتمردان باعش کنترل تورم و کاهش سرعت افزایش قیمت ها شده است، بلکه پایین بودن قدرت خرید مردم باعث شده است که تورم کنترل شود، یعنی مردم توان پرداخت پول بیشتر را ندارند چرا که در شرایطی که دولت هیچ توجهی به تولید داخلی ندارد، اگر مردم قدرت خرید چند سال گذشته را داشتیم شاهد تورم بالای 40 درصد بودیم.

عبدالملکی ضمن بر شمردن برخی از علت های رکود در جامعه تصریح کرد: بی انضباطی های مالی، تغییرات زیاد در نظام بانکی و نرخ سود، تأکید زیاد بر واردات کالا از خارج از کشور، عدم حمایت جدی از تولید داخل و ... سیاست هایی است که رکود و تورم را در جامعه به دنبال خود می آورد.

وی در پایان تصریح کرد: اینکه در حال حاضر با وجود بی تدبیری های دولت دچار رکود شده ایم اما اینکه چرا تورم اتفاق نمی‌افتد به خاطر این است که قدرت خرید مردم پایین آمده است و تقاضایی هم در بازار به وجود نیامده است که این موضوع رکود را نیز افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/ط



برچسب ها :

رکودتورماقتصادتولیددولت

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی