سه شنبه 27 بهمن 1394 / 08:03|کد خبر : 968|گروه : سياسي

ضرورت رعایت اخلاق اسلامی در انتخابات

ضرورت رعایت اخلاق اسلامی در انتخابات

انتخابات، گزینش‌ افراد به‌ منظور سپردن‌ مسئولیت ها توسط‌ آحاد مردم‌ به‌ آنهاست‌ تا به‌ نمایندگی‌ از اقشار مختلف‌ جامعه‌ در تصمیم‌گیری ها شرکت‌ نموده‌ و حافظ‌ نظام‌ و منافع‌ ملی‌ باشند. انقلاب‌ اسلامی‌ با حضور همه‌ جانبه‌ مردم‌ در صحنه‌ به‌ پیروزی‌ رسید و بدیهی‌ است‌ که‌ تداوم‌ آن‌ نیز به‌ حضور مستمر مردم‌ بستگی‌ دارد.

به گزارش آرباباخبر، در سایه جمهوری اسلامی که نظامی اسلامی و مردمی است، انتخابات‌ و تبلیغات‌ با هر روش‌ و معیاری‌ صورت‌ نمی ‌گیرد بلکه‌ ملاحظات‌ اسلامی‌ و اخلاقی‌ در آن‌ رعایت‌ می‌ شود.

 

یادگیری‌ فرهنگ‌ انتخابات‌، مهم‌ و ضروری‌ است‌ تا بتوان چهره ای سالم و صادق از انتخابات‌ را ترسیم‌ نمود و از آن‌ به‌ عنوان‌ الگو بهره‌ گرفت، چرا که‌ امام‌ خمینی (ره)‌ بهترین‌ دستور العمل‌ را جهت‌ برگزاری‌ انتخابات‌ سالم‌ ارائه‌ داده‌اند.

 

مردم‌ با شرکت‌ در انتخابات، نقش‌ و توان‌ خود را در جامعه‌ ابراز می ‌دارند و به‌ گونه ‌ای‌ غیر مستقیم‌ در اداره‌ کشور دخالت‌ دارند. البته‌ این‌ نقش‌ آفرینی‌ می ‌تواند در جوامع‌ مختلف‌ به‌ صور گوناگون‌ باشد.

 

در دموکراسی‌های‌ غربی‌ نقش‌ احزاب‌ سیاسی‌ و گروه های‌ متنفذ در انتخابات‌، چشمگیر و موثر است‌ و در واقع‌ این‌ احزاب، گروه ها و حتی‌ مو‌سسات‌ مالی‌ هستند که‌ چگونگی‌ انجام‌ انتخابات‌ و تبلیغات‌ انتخاباتی‌ را شکل‌ می‌دهند و به‌ گونه ‌ای‌ بر رای‌ مردم‌ تاثیر می‌ گذارند. مردم‌ بر اساس‌ اسامیای‌ که‌ از سوی‌ احزاب، گروه ها و دسته جات‌ سیاسی‌ ارائه‌ می ‌گردد به‌ گزینش‌ می ‌پردازند، لذا نامزدها‌ نماینده‌ احزاب‌ و گروه ها هستند نه‌ نماینده‌ واقعی‌ مردم.

 

مسئله مهم‌ در انتخابات، چگونگی‌ تبلیغات‌ است؛ بر خلاف‌ دموکراسیهای‌ غربی‌ که‌ در آن‌ از هر وسیله‌ ای‌ برای‌ انجام‌ تبلیغات‌ استفاده‌ می ‌کنند و حتی‌ در مواردی‌، اخلاق‌ انسانی‌ را زیر پا می‌ گذارند، در جمهوری‌ اسلامی‌ که‌ حکومتی‌ اسلامی‌ است‌ و بنیان های‌ آن‌ را قوانین‌ و مقررات‌ اسلامی‌ تشکیل‌ می ‌دهد، این‌ قوانین‌ و قواعد اسلامی‌ - انسانی‌ است‌ که‌ شکل‌ و چگونگی‌ تبلیغات‌ را تعیین می کند.

 

انتخاب نمایندگان در اندیشه معمار کبیر انقلاب اسلامی این گونه است که، هر کسی‌ را نمی ‌توان‌ انتخاب‌ کرد. حکومت‌ اسلامی‌ ایجاب‌ می ‌کند که‌ اداره ‌کنندگان‌ آن‌ و مسئولین‌ نظام‌ دارای‌ یک‌ سری‌ ویژگی هایی‌ باشند که‌ در شان‌ نظام‌ اسلامی‌ است. تعهد اسلامی، تخصص، داشتن‌ کرامات‌ عالیه‌ انسانی، عدم‌ وابستگی‌ به‌ قدرت های‌ شرق‌ و غرب‌ و عدم‌توجه‌ به‌ ظواهر دنیا نظیر قدرت‌ طلبی، از مهم ترین‌ ویژگی هایی‌ است‌ که‌ یک‌ مسئول‌ باید دارا باشد. در اندیشه‌ امام ‌(ره) قبل‌ از آنکه‌ افراد، مسئولیتی‌ را بپذیرند لازم‌ است‌ که‌ ابتدا خود را مهذب‌ نمایند.

 

اندیشه‌ حضرت‌ امام‌ (ره) انتخابات، یک‌ امتحان‌ الهی‌ است‌ که‌ در آن‌ مردم، افراد مومن‌ و متعهد به‌ اسلام‌ را انتخاب‌ می ‌کنند و سرنوشت‌ کشور را به‌ دست‌ آنان‌ می ‌سپارند و افرادی‌ را که‌ به‌ دیانت‌ و خدمتگزاری‌ به‌ مردم‌، حسن‌ شهرت‌ دارند انتخاب‌ می‌ کنند. در اندیشه‌ حضرت‌ امام(ره) مسئولیت‌ در نظام‌ اسلامی‌ جایگاهی‌ رفیع‌ دارد. آن‌ بزرگوار، بیشترین‌ تاکید را در خصوص‌ مسا‌له‌ انتخابات‌ و چگونگی‌ گزینش‌ مسئولین‌ دارند.

 

ایشان‌ همچنین‌ در مسائل‌ مربوط‌ به‌ تبلیغات‌ انتخاباتی‌ توصیه‌ می‌ کنند که‌ افراد مراقب‌ دسیسه‌ های‌ دشمنان‌ انقلاب‌ باشند و برای‌ رسیدن‌ به‌ اهداف‌ خود و تبلیغ‌ برای‌ کاندیداها، هر روشی‌ را در پیش‌ نگیرند بلکه‌ برنامه ‌های‌ تبلیغاتی‌ آنها در راستای‌ رعایت‌ آداب‌ و شئ‌ون‌ اسلامی‌ و مصالح‌ نظام‌ باشد.

 

آن‌ بزرگوار، تاکید خاص‌ دارند که‌ اگر رضای‌ خدا و تعهد اسلامی‌ در میان‌ باشد هیچ گاه‌ بین‌ طرفداران‌ کاندیداها در امر تبلیغ‌، اختلاف‌ پیش‌ نمی ‌آید، چرا که‌ زمان‌ انتخابات، بهترین‌ فرصت‌ برای‌ دشمنان‌ انقلاب‌ است‌ تا با تفرقه‌ افکنی‌ بین‌ نیروهای‌ انقلاب‌ بخصوص‌ در زمینه‌ مسائل‌ تبلیغاتی، از آن‌ بهره ‌برداری‌ سیاسی‌ نموده‌ و سوء‌ استفاده‌ نمایند. بنابر این، عامل‌ بازدارنده‌ و پیشگیرانه‌ از این‌ اقدام‌ دشمن‌، همانا رعایت‌ اخلاق‌ اسلامی‌ و توجه‌ به‌ معنویات‌ است‌ که‌ امام‌ (ره) بر آن‌ اصرار می ‌ورزند.

تلخیص از یادداشت روزنامه رسالت



برچسب ها :

فرهنگ انتخاباتیرعایت اخلاق اسلامینمایندگان مجلس

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی