پنجشنبه 29 بهمن 1394 / 14:26|کد خبر : 986|گروه : اقتصادي

تسهيل گري آري، تصدي گري نه

ایجاد اشتغال پایدار براي 400 روستايي توسط یک موسسه جهادی

ایجاد اشتغال پایدار  براي 400 روستايي توسط یک موسسه جهادی

يكي از مشكلات روستائيان در مناطق محروم اين است كه به دليل برخوردار نبودن از دانش روز كشاورزي با وجود تحمل زحمات فراوان، محصول كمي برداشت مي كنند. در مساله پرورش دام و طيور نيز با همين مشكل مواجه هستند. طبيعتا اگر با ارائه مشاوره علمي در زمينه كشاورزي، دامداري و طيور محصول روستائيان را زياد كنيم درآمد آن ها نيز افزايش مي يابد و سطح زندگي شان ارتقاء مي يابد.

به گزارش آرباباخبر، عجيب نيست اگر نام جهادگران با بهره برداري از پروژه هاي عمراني ريز و درشت عجين شده باشد. از زمان تشكيل بسيج سازندگي در سال 78 تا امروز، گروه هاي جهادي بيش از 200 هزار پروژه عمراني از قبيل ساخت مسجد، منزل مسكوني براي محرومان، مدرسه، سرويس بهداشتي، خانه عالم، حوزه علميه و نيز خدماتي چون آبرساني، برق رساني، راهسازي و ... را اجرا و به بهره برداري رسانده اند.

عناصر جهادي كه در قالب 3 هزار گروه جهادي شناسنامه دار فعاليت مي كنند، با مشاهده ضعف هاي اقتصادي كشور كه موجب برانگيخته شدن طمع دشمنان و ايجاد فشار مضاعف به مستضعفين شده، در كنار اجراي پروژه هاي عمراني، رويكرد اقتصاد مقاومتي را در صدر اولويت هاي خود قرار داده اند. آن ها معتقدند تعريف محروميت نيازمند بازنگري است و محروميت ديگر در برخوردار نبودن از راه، مدرسه، مسجد و بهداشت مناسب خلاصه نمي شود. گروه هاي جهادي با مشاهده نمونه هاي عيني و كسب تجربيات دقيق معتقدند برخوردار نبودن از شغل و ناتواني در توليد محصول قابل عرضه به بازار مهمترين معيار محروميت است. مردم اگر شغل نداشته باشند، امكانات عمراني هم كارايي ندارد اما اگر شغل داشته باشند خودشان مي توانند همه چيز را فراهم كنند.

موسسه جهادي ثمرات ارزش آفرينان، نهادي مردمي و متشكل از داوطلبان بسيجي است كه با طراحي ايده هاي نو توانسته است تجربه اي موفق از كارآفريني در روستاها و مناطق محروم را به نمايش بگذارد.

هادي فلاحي پور، مديرعامل اين موسسه، جهادگر خوش ذوقي است كه براي مبارزه با بيكاري روستاييان كمر همت بسته و به همراه دوستانش راهي روستاها شده است تا با آموزش مهارت اشتغالزايي به روستائيان بتواند باري از روي دوش دولتمردان بردارد.

او درباره نحوه تشكيل و ماهيت موسسه جهادي ثمرات ارزش آفرينان به خبرنگار ما مي گويد: "در سالي كه توسط رهبر معظم انقلاب، توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني نام گرفت، جمعي از جهادگران عرصه محروميت زدايي گرد هم آمده و با هدف زدودن گرد محروميت از چهره ولي نعمتان انقلاب در حد توان و تكليف، موسسه غير تجاري، غير دولتي وغير انتفاعي ثمرات ارزش آفرينان را تاسيس كردند. موسسان اين مجموعه با بهره گيري از سال ها سابقه فعاليت و همكاري با گروه هاي جهادي در عرصه اشتغالزايي و كارآفريني روستايي به صورت عام المنفعه، در نظر دارند تا به صورت مردمي در عرصه ي كارآفريني روستايي گام هاي موثري را بردارند."

هادي فلاحي پور مي افزايد: "موسسه ما از سال 86 فعاليت خود را آغاز كرد و در اين مدت در 7 استان كشور پروژه انجام داده و توانسته ايم براي 400 روستايي در مناطق محروم اشتغال دائم ايجاد كنيم. سنگ بناي تشكيل موسسه ثمرات ارزش آفرينان تجربيات حاصل از برگزاري اردوهاي جهادي و حضور در مناطق محروم بود. بعد از چند سال فعاليت جهادي در روستاهاي محروم بنده و دوستانم متوجه شديم بيكاري مهمترين معضل در مناطق و روستاهاي محروم كشور است. از سوي ديگر متوجه شديم كه بسياري از افراد در مناطق محروم از امكانات زيربنايي براي توليد محصول نظير زمين و آب برخوردارند اما دانش لازم براي توليد بهينه و عرضه آن به بازار را ندارند."

مديرعامل موسسه جهادي ثمرات ارزش آفرينان خاطرنشان مي كند: "ماموريت اصلي ما حمايت از مشاغل روستايي است. اعضاي جهادي فعال در اين موسسه در رشته هاي مرتبط با اشتغال روستايي تحصيل كرده اند و داراي تحصيلات مرتبط هستند. ما توانسته ايم مدل جهادي جديدي براي اشتغالزايي ايجاد كنيم كه اصل مهم آن عدم تصدي گري است. ما خود را در ابتداي راه مي بينيم و پس از چند سال فعاليت آرام آرام به ثمر نشستن تلاش هاي گذشته مان را شاهد هستيم."

اين فعال جهادي اضافه مي كند: "ما هرگز به دنبال تصدي گري نيستيم و آن را سياستي شكست خورده مي دانيم. هدف ما تسهيل گري است. ما به روستائيان در مناطق محروم آموزش مي دهيم چگونه با امكانات موجود، محصول توليد كنند و در بازار بفروشند و درآمد كسب كنند."

هادي فلاحي پور با اشاره به چند نمونه از فعاليت هاي گروه جهادي موسسه ارزش آفرينان، خاطرنشان مي كند: "بسياري از روستائيان در توليد صنايع دستي استاد هستند اما نمي دانند چگونه متناسب با سليقه روز محصول توليد كنند. در مناطقي كه مردم از مهارت توليد صنايع دستي برخوردارند آموزش ما متمركز بر راه اندازي كارگاه هاي توليد دست جمعي بر اساس الگوي توليدي متناسب با ذائقه روز است. در بخش دام و طيور نيز فعاليت جدي داريم. از جمله آن ها آموزش مردم براي تاسيس بزرگترين واحد توليد مرغ بومي در جنوب كرمان است كه ان شاء الله به زودي به بهره برداري مي رسد."

او مي افزايد: "در حال حاضر 6 پروژه آموزش كارآفريني و مهارت آموزي، در استان هاي گوناگون را بر عهده داريم و در حال حاضر مشغول ارائه آموزشهاي فني حرفه اي كاملا رايگان به هزار روستايي در سطح كشور هستيم. يكي از مشكلات روستائيان در مناطق محروم اين است كه به دليل برخوردار نبودن از دانش روز كشاورزي با وجود تحمل زحمات فراوان، محصول كمي برداشت مي كنند. در مساله پرورش دام و طيور نيز با همين مشكل مواجه هستند. طبيعتا اگر با ارائه مشاوره علمي در زمينه كشاورزي، دامداري و طيور محصول روستائيان را زياد كنيم درآمد آن ها نيز افزايش مي يابد و سطح زندگي شان ارتقاء مي يابد. بنابراين تيم هاي تخصصي كشاورزي، دامداري و طيور را تشكيل داده ايم كه وظيفه شان سركشي از مزارع كشاورزي و ارائه مشاوره به روستائيان است."

مديرعامل موسسه جهادي ثمرات ارزش آفرينان درباره تاثير روي آوردن گروه هاي جهادي به رويكرد اقتصاد مقاومتي در كشور، خاطرنشان مي كند: "فكر مي كنم اگر نيروهاي جهادي و بسيجي متخصص همت شان را بر اشتغالزايي در روستا مبتني بر مدل تسهيل گري قرار دهند، مي توانيم انقلابي در اشتغالزايي به پا كنيم و يكي از مهمترين معضلات كشور را براي هميشه حل كنيم."

منبع: کردتودی



برچسب ها :

اشتغال پایدارروستاییبسیج سازندگیاقتصاد مقاومتیپروزه های عمرانی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی