یکشنبه 2 اسفند 1394 / 11:44|کد خبر : 1006|گروه : اجتماعي

نامه یک خانواده پایتخت نشین به شهدای غریب و گمنام سیران بند به روایت پیشمرگ بانه ای

نامه یک خانواده پایتخت نشین به شهدای غریب و گمنام سیران بند  به روایت پیشمرگ بانه ای

چند ماه قبل یک خانواده ساکن پایتخت به همراه دو کودکشان برای زیارت یادمان شهدای سیران بند به این مکان آمدند. این خانواده بعد از شنیدن مصیبتی که بر این ده عزیز گذشته بود، یک بسته به من دادند. زمانی که به خانه رسیدم و این بسته را گشودم نامه ای را در آن بسته یافتم که در آن

به گزارش آرباباخبر، جلال ایازی پیشمرگ مسلمان کرد و راوی مستقر در یادمان شهدای غریب سیران بند بانه گفت: تابستان سال 59 بود که وارد سازمان پیشمرگان مسلمان کرد شدم و تا به امروز در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده ام و هم اکنون به عنوان راوی در یادمان شهدای غریب سیران بند مستقر هستم.

 

یادمان شهدای غریب سیران بند در نزدیکی روستایی به نام سیران بند واقع شده است. این روستای مرزی در 24 کیلومتری جنوب شرقی شهر بانه و در بخش ننور شهرستان بانه قرار دارد و هم مرز با دره شلیر عراق است.

 

عملیات هایی که در این منطقه صورت پذیرفته است:

 

الف). عملیات بعثت که در اردیبهشت ماه سال 62 توسط رزمندگان سپاه، ارتش، و پیشمرگان مسلمان کرد اجرا شد. ب). عملیات نصر که مهرماه سال 62 توسط رزمندگان سپاه، ارتش، و ژآندارمری اجرا شد. ج) عملیات وحدت در آذرماه سال 62 توسط سپاه اجرا شد. د). عملیات شهید هادوی که در خرداد سال 63 توسط رزمندگان سپاه و ارتش اجرا شد. ه) عملیات غدیر خم که در شهریور ماه سال 64 توسط رزمندگان سپاه، ارتش، و ژآندارمری اجرا شد.

 

یادمان شهدای غریب سیران بند بانه در سال قبل میزبان نزدیک به 81 هزار نفر از زوار از سراسر ایران اسلامی بوده است و در ایامی که اردوهای راهیان نور کردستان فعال است شاهد استقبال بسیار خوب زائران از سراسر ایران اسلامی هستیم.

 

قبل از پاکسازی کردستان، در منطقه توریور زندانی متعلق به گروهک های ضد انقلاب وجود داشته است. بعد از پاکسازی منطقه توسط نیروهای سپاه اسلام، گروهک ها مجبور به عقب نشینی می شوند. زندان بانان زندان توریور نیز ده تن از زندانیان این زندان را با پای پیاده به سمت بانه می برند.

 

این ده زندانی غریب بعد از حدود ده روز پیاده روی به منطقه سیران بند بانه می رسند و زمانی که متوجه می شوند که گروهک ها قصد دارند آن ها را تحویل حزب بعث عراق دهند، از ادامه راه سرباز می زنند و مقاومت می کنند. ضد انقلاب تنها راه چاره را در این می بینند که آنها را در همان جا به شهادت برسانند.

 

مردم روستای سیران بند زمانی که متوجه شهادت این عزیزان می شوند ـ بعد از چند روز ـ سریع خودشان را به آن منطقه می رسانند و بعد از اقامه نماز بر پیکر این ده عزیز، اقدام به دفن آنان می کنند و این ده شهید غریب را در این مکان به خاک می سپارند.

 

البته گروهک های ضد انقلاب این عزیزان به شکل وحشتناکی به شهادت می رسانند، به طوریکه شناسایی آن ها برای کسی میسر نبوده و مردم سیران بند بدون هیچ نشانه ای این ده شهید عزیز را دفن می کنند.

 

البته بعدها نام و نشان این ده شهید عزیز توسط بعضی از نیروهای ضد انقلاب که توبه کردند و یا به اسارت سپاه اسلام درآمدند، مشخص شد.

 

یک روز یک زن و مرد به همراه دو کودکشان برای زیارت مقبره شهدای سیران بند به این مکان آمدند. این خانواده بعد از شنیدن مصیبتی که بر این ده عزیز گذشته بود، یک بسته به من دادند. زمانی که به خانه رسیدم و این بسته را گشودم نامه ای را در آن بسته یافتم. آن خانواده تهرانی در نامه نوشته بودند؛ تا زمانیکه زنده هستیم و زندگی می کنیم، یاد و خاطره این ده شهید عزیز را از یاد نخواهیم برد.

 

شهیدان احمد کلا طیبه، شکور غریبی، محمدصالح احمدی، اسعد رضایی، فرهاد عباسی، محمود احمدی، اقبال سعیدی، هوشنک گشکی، سید توفیق حسینی و شهید سید عطا حسینی ده شهید مدفون در این یادمان غریب هستند.
 

منبع: پیشمرگ روح الله



برچسب ها :

شهدای غریب سیران بندبانهنامهپیشمرگ مسلمان کرد

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی