دوشنبه 6 دی 1395 / 18:52|کد خبر : 2193|گروه : اجتماعي

رئیس مرکز بهداشت بانه:

جوش شیرین از نان بانه حذف شد

جوش شیرین از نان بانه حذف شد

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بانه از حذف جوش شیرین در نانوایی های این شهرستان خبر داد و گفت: خوشبختاهنه امروز به طور کامل استفاده ازجوش شیرین در همه نانوایی های بانه حذف شده است.


 به گزارش خبرنگار آرباباخبر، امروز به مناسبت هفته تغذیه، یک جلسه آموزشی ویژه خبازان شهرستان بانه با حضور رئیس مرکز بهداشت، رئیس اتحادیه نانوایان و خبازان بانه، مسئول واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و جمعی از خبازان این شهرستان در سالن جلسات اداره شبکه بهداشت و درمان بانه برگزار شد.

مهندس علی شالباف رئیس مرکز بهداشت بانه در ابتدای این جلسه
ضمن قدردانی از زحمات نانواها، به تشریح تغییر سیمای بیماریها از واگیردار به غیرواگیر اشاره کرد و نقش نانوایان را با ارائه نان سالم و بهداشتی بسیار حائز اهمیت دانست و خواستار افزایش هرچه بیشتر کیفیت نان از لحاظ بهداشتی شد.

وی  با بیان اینکه استفاده از جوش شیرین و  نمک بالا توسط نانوایی ها نقش به سزایی در ابتلای افراد به انواع بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا و پوکی استخوان دارد افزود: خوشبختانه امروز به جرات می توان گفت که هیچ کدام از نانوانی های سطح شهرستان بانه از جوش شیرین در پخت نان خبازی های خود استفاده نمی کنند و جوش شیرن از نان بانه به طور کلی حذف شده است.

رئیس مرکز بهداشت بانه به مضرات استفاده از نمک ر نانوایی ها نیز اشاره کرد و در این خصوص گفت: بر اساس آخرین مصوبه کار گروه شورای سلامت کشور و اعلام سازمان ملی استاندارد در میزان نمک مصرفی انواع نان بازنگری شده و میزان استاندارد آن از یک و هشت دهم درصد به یک درصد کاهش یافته است.


شالباف یکی از دلایل مهم اجرای این برنامه را افزایش فشار خون در جامعه و مصرف بالای نمک مصرفی در غذای روزانه افراد دانست و خاطرنشان کرد، اجرای این برنامه می تواند به کنترل مصرف نمک و کاهش فشار خون کمک قابل توجهی کند و آثار و نتایج مثبتی را در ارتقاء سطح سلامت جامعه به همراه داشته باشد.

وی همچنین  از انجام یک هزار و 125 مورد بازرسی از نانوایی های سطح شهرستان بانه با همکاری ادارات صنعت، معدن و تجارت این شهرستان ، اتاق اصناف و اتحادیه نانوایای های بانه در هفت ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: از ابتدای سالجاری تا مدت مذکور یک هزار و 125 مورد بازرسی از نانوایی های سطح این شهرستان اعم از سنگگ پزی ها، بربری پزی، نان لواش و نان های محلی مانند کولیره و کلانه صورت گرفته است.

شالباف تصریح کرد: این بازرسی ها توسط 20 بازرس بهداشت محیط با همکاری ادارات مذکور در تمام ایام سال صورت گرفته است که صدور 81 مورد اخطار، 10 مورد قطع سهمیه، و 2 مورد پلمپ نانوایی های مصر در انجام تخلف نتیجه این تعداد بازرسی بوده است.

رئیس مرکز بهداشت بانه همچنین از برگزاری مراسم تجلیل از خبازان نمونه این شهرستان در هفته تغذیه نیز خبر داد و گفت: از هر بخش سه خباز نمونه توسط اتحادیه خبازی های شهرستان معرفی خواهد شد که در نهایت از بین این 12 نفر سه خباز که بیشتر از دیگران در رعایت نکات و مسائل بهداشتی فعالیت  داشته اند قدردانی و تجلیل خواهد شد.

مهندس مصطفی قادری، مسئول واحد بهداشت محیط شیکه بهداشت و درمان بانه نیز، در ادامه این جلسه به رعایت بهداشت فردی توسط خبازان تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه نان قوت اصلی غالب مردم است لذا
رعایت بهداشت فردی و محیطی در نانوایی ها ضروری است.

وی همچنین به اهمیت اخذ کارت تندرستی توسط خبازان و کارگران مشغول به کار در این صنف نیز تاکید کرد و افزود:این کارت پس از انجام یک سری آزمایشات انگلی و در صورت منفی بودن آلودگی فرد به انگل روده صادر می شود.

 

مسئول واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان بانه همچنین از همکاری خبازان در استفاده از نمک های تصفیه شده در خبازی های شهرستان هم قدردانی کرد و گفت: برای اینکه جامعه ای سالم داشته باشیم همگی باید به نکات بهداشتی توجه و اهتمام داشته باشیم.



برچسب ها :

جوش شیرین؛ خبازیبانهبیماری های واگیر

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی