چهارشنبه 1 اسفند 1397 / 07:03|کد خبر : 3663|گروه : اقتصادي

بازارچه‌های مرزی، پنجره‌ای رو به توسعه و اشتغال

بازارچه‌های مرزی، پنجره‌ای رو به توسعه و اشتغال

بازارچه‌های مرزی به عنوان یکی از اهرم‌های مهم ایجاد اشتغال و امنیت برای مرزنشینان مطرح بوده و در سال‌های اخیر نیز مورد توجه برنامه ریزان و سیاست مداران قرار گرفته است.

 

به گزارش آرباباخبر ،  بازارچه‌های مرزی و مسیر‌های پیله وری، موتور محرکه استان‌ها هستند و مرز‌ها می‌توانند، مرکز تحول باشند.
 

بخش عمده‌ای از مردم شهر‌های مرزی کردستان از سنین ۱۰ تا ۸۰ ساله برای گذران زندگی، به شغل‌های کاذب روی می‌آورند که با تهدید انواع مخاطرات روبرو هستند.
 

برای نوشتن این گزارش باید به آشفتگی بازار در مرز‌های کردستان و شرایط سخت زندگی مرزنشینان در اوایل سال ۹۷ برگردم. 
 

اوایل همین سال بود که شنیدیم برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق و برخی ملاحظات امنیتی، مسئولان چاره را در افزایش کنترل‌های مرزی دیدند.
 

کاک ریبوار ۵۰ سال دارد، او چند سال پیش توی باغ انگورش مشغول به هرس کردن بوته‌های تاک بود که بر اثر تصادف پای چپش را از دست داد شد. اواخرتابستان سال ۹۶ با هزار زحمت دو قاطر خرید و شروع کرد به انتقال بار از آنسوی مرز، مثل هزاران نفر دیگر از اهالی روستا‌های مرزی؛ که این تصمیم مسئولان بر معیشت او بی تاثیر نبود.
 

رضا میرزایی دبیر وقت کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان درباره این تصمیم که اجرای طرح پیله وری را جایگزین کوله بری کرده بود گفت: این برنامه برای جلوگیری از دور زدن گمرک و مبادی ورودی بوده و اینکه قرار بود با ساماندهی مرز " سیران بند بانه " به‌عنوان مرز رسمی و صدور کارت پیله‌وری؛ با قاچاق مبارزه شود. 


اقدامات دولت برای ساماندهی مرز

حدود دو سال قبل در جریان سفرعلی ربیعی وزیرسابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کردستان، محسن بیگلری، نماینده شهرستان‌های سقز و بانه در گفتگو با رسانه‌ها از انعقاد تفاهم‌نامه بیمه مرزنشینان با صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر با استاندار کردستان در این سفر خبر داد که مقرر شد از محل عواید حاصل از فروش سوخت ویژه مناطق مرزنشین نسبت به پرداخت ۲۰ درصد سهم بیمه آن‌ها اقدام کنند.
 

در این طرح، بیمه کسب و کار‌های مرزنشین پیش بینی شده بود. اما پس از گذشت ۴ ماه از این طرح، خبری از سوی وزیر کشور اعلام شد که بر اساس آن واردات غیرقانونی کالا متوقف شد و با هدف ساماندهی مرزنشینان، صدور کارت‌های پیله وری، ایجاد معابر مرزی و اقدامات بسیار دیگری را می‌توان از دیگر تلاش‌های دولت برای رسیدگی به وضع نامناسب مرزنشینان نام برد.
 

تلاش بیشتر برای مبارزه با قاچاق کالا
 

سردار علی آزادی فرمانده نیروی انتظامی استان کردستان می‌گوید: در ده ماه امسال ۵۳ باند مهم قاچاق کالا به ارزش ۱۲۲ میلیارد تومان کشف شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۹ درصد افزایش داشته است.
 

معافیت‌های جدید ویژه بازارچه‌های مرزی
 

به گفته معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان برای بهبود و ارتقای معیشت مرزنشینان تسهیلات جدیدی اعطا می‌شود.
 

حسین فیروزی اظهار داشت: بر اساس تصویب نامه ۱۷ دی ۹۷ هیئت وزیران برای ارتقاء معیشت مرزنشینان دو مصوبه داشت که براساس مصوبه اول واردات ۴۸ قلم خوراکی که حدود ۸ مورد آن خوراکی و ۴۰ مورد غیرخوراکی اند برای واردات مرزنشینان و شرکت‌های تعاونی مرزنشینی اعلام شد، همچنین بر اساس مصوبه اول، ۸ قلم از این اقلام خوراکی از تخفیف ۱۰۰ در صدی حقوق گمرکی برخوردارند و اقلام غیر خوراکی لیست شماره یک پیوست تصویب نامه ازتخفیف ۵۰ درصدی حقوق گمرکی برخوردارند، فیروزی افزود:مصوبه دوم هم در این ابلاغیه در مورد مجاز بودن ۱۰۰ قلم کالا در بازارچه‌های مرزی است که ۴ قلم خوراکی و ۹۶ قلم غیر خوراکی است.
 

بازارچه‌های مرزی می‌تواند علاوه بر تامین امنیت مرزها، تحولی اساسی در تولید، ایجاد اشتغال، تثبیت جمعیت مرزنشین، افزایش درآمد و نهایتا توسعه پایدار ایجاد نماید و به سمت همکاری‌های متقابل منطقه‌ای هدایت کند مشروط به اینکه زیر ساخت‌های لازم و کافی آن فراهم آید.
 
 
 
 
 
 
 
انتهای پیام/خبرگزاری صدا و سیما کردستان


برچسب ها :

بازارچه های مرزیتوسعه و اشتغالشهرستان بانهمرز سیرانبندکارت پیله وریواردات کالارونق اقتصادی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی