چهارشنبه 30 دی 1394 / 12:47|کد خبر : 746|گروه : اجتماعي

کارگران مظلوم ترین قشر جامعه

کارگران مظلوم ترین قشر جامعه

وضعیت سبد معیشت خانوارهای کارگری کشور و رسیدن به یک رویه مورد قبول هر سه ضلع (دولت - کارگر - کارفرما) یکی از اصلی ترین اهداف جوامع برای رسیدن به توسعه است.

به گزارش آرباباخبر، در حقیقت فضای حاکم بر اقتصاد کشور و رکود از اصلی ترین مباحث جامعه است، پس از اجرای برجام و با آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران که به بخش اقتصادی تزریق خواهد شد، باید منتظر نتایج بهتری از جریان اقتصادی در جامعه بود.

 

در ابتدا و قبل از توافق و اجرای برجام سیاست های اقتصادی دولت با کنترل نقدینگی و کاستن نسبی از دستمزدها نسبت به تورم تا حدودی از شتاب افزایش قیمت ها کاست، اما این اقدام به شکلی بر دامن رکود و تشدید آن هم افزود.

 

هرچند که دولت با اجرایی کردن فاز دوم و سوم هدفمندی یارانه ها در حالی به گرانی بیشتر در دولت تن داد اما با این حال مردم از نظر اقتصادی در شرایط بسیار شکننده ای به سر می بردند که به 45 هزار یارانه دولت چشم امید دارند.

 

در حقیقت حذف و محروم ساختن اقشار متوسط جامعه از اقدامات حمايتي دولت، نظير سبد كالا، قشر عظيم جامعه حقوق بگير اعم از کارگر، كارمند، معلم و غيره را در تنگناي معيشتي شديدتري قرار داد.

 

هر چند که برخلاف نظرها اعتقاد بر افزايش قدرت خريد مردم در نتیجه پرداخت یارانه ها وجود دارد، اما واقعیت کاهش چشمگیر قدرت خريد مردم و تشديد ركود را نشان می دهد، ركودي كه تاثير عميق آن بيش از همه بخش خصوصي را هدف قرار داده بود.

 

مشكلات اقتصادي تحميلي به مردم كه اين روزها با حذف يارانه سوخت و افزايش نرخ آب، برق، گاز و حتي تلفن دوره جديدي را آغاز كرده، مي تواند با بعضي از اظهارنظرهاي نسنجيده بر نگراني مردم بيفزايد.

 

قطعا نتایج این وضعیت بد اقتصادی كه با پوست و استخوان و روح و روان مردم باز می کند، نتیجه سياست‌هاي اقتصادي دولت است که همه، آن را بدون نیاز به ارائه آمار لمس مي كنند.

 

در پسابرجام که تمام تحریم ها علیه ایران لغو شد و پول های بلوکه شده ایران آزاد گردید قطعا انجام اقدامات مفيد اقتصادي از جمله افزايش ميزان بهره وري بنگاه هاي وابسته به خود، سازماندهي نظام مالياتي قوي، كنترل و اولويت بندي پروژه ها، مبارزه گسترده و مستمر با فساد مالي و اقتصادي موجود در دستگاه ها و همچنين اصلاح ساختار معيوب و بيمار سازماني، ضمن مديريت هزينه نسبت به تامين كسري بودجه و افزایش معیشت مردم موثر خواهد بود.

 

با شروع مفاد ایرانی قرارداد برجام در نهایت می شود با بخشی از درآمدهای ماحصل رونق اقتصادی پسابرجام، از طريق افزايش معقول دستمزدها و قدرت خريد مردم وارد چرخه اقتصادي و توليدي كشور گشته و موجبات رونق كسب و كار، ايجاد اشتغال و خروج از ركود را به دنبال دارد.

 

باید دولت بپذیرد که دستمزد خانواده ها بسیار پایین و توان تامین نیازهای معیشتی افراد بسیار ضعیف است که امیدواریم پسابرجام جهشی مناسب در راستای افزایش دستمزدها باشد.

 

مسئله دستمزدها و حقوق نیروی کار در طول سال‌های گذشته به بن بستی در بازار کار کشور تبدیل شده است.

 

کارگران عنوان می‌کنند با وجود اینکه دولت‌ها تاثیرگذارترین نقش را در شورای عالی کار برای تعیین دستمزد سالیانه مشمولان قانون کار بازی می کنند اما همواره تلاش می کنند این نقش را مخفی کرده و بگویند تنها حلقه واسط بین کارگران و کارفرمایان هستند.

 

و این در حالی است که براساس آخرین گزارش‌های معیشتی ارائه شده از سوی نمایندگان کارگری کشور، که در خبرگزاری های سراسری منتشر شد، هزینه معیشت یک خانوار ۴ نفره در ماه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که در این صورت دستمزدها دستکم ۲ میلیون تومان با هزینه های خانوار فاصله دارد!

 

رقمی که نیاز به جبران زیاد دارد تا 60 درصد کسری دریافتی را برای کارگارن جبران کند.



برچسب ها :

کارگرپسابرجاماشتغالرکود

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی